Jednym z warunków prawidłowego uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla farmy wiatrowej jest jej wydanie przez właściwy organ.

To niezwykle istotne, bowiem wydanie decyzji z naruszeniem przepisów o właściwości stanowić będzie podstawę do stwierdzenia jej nieważności. Należy zwrócić również uwagę na przesłanki nakazujące wyłączenie w danej sytuacji pracownika lub organu, gdyż ich zignorowanie może spowodować wadliwość decyzji, skutkującą wznowieniem postępowania.

Co do zasady, zgodnie z art. 75 Ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (DzU z 2013 r. poz. 1235), zwanej dalej ustawą o.o.ś., takim organem jest właściwy wójt/burmistrz/prezydent miasta, na którego obszarze ma zostać zrealizowana inwestycja. Będzie on właściwy dla większości inwestycji i przeważnie właśnie do niego należy kierować wniosek o wydanie decyzji.

Niemniej ustawa przewiduje przypadki, w których organem prowadzącym postępowanie będzie właściwy miejscowo regionalny dyrektor ochrony środowiska. Taka sytuacja nastąpi w przypadku, gdy przedmiotem postępowania jest wydanie decyzji dla farmy wiatrowej, która będzie realizowana na terenach zamkniętych w rozumieniu Ustawy z 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (DzU z 2005 r. nr 240, poz. 2027, z późn. zm.). W praktyce najczęściej ma to m...