Oczekuje się, że rynek pojazdów elektrycznych (EV) wzrośnie na całym świecie z miliona pojazdów elektrycznych zakupionych w 2018 r. do ok. 20 milionów w roku 2030, z uwagi choćby na takie inicjatywy jak EV30@30 – projekt Międzynarodowej Agencji Energetycznej. Wspiera on globalne przejście z prostych samochodów napędzanych paliwem kopalnym na inteligentne pojazdy elektryczne. W Polsce sprzedaż EV ma drastycznie wzrosnąć – do ponad 20% sprzedawanych samochodów w 2030 r., a w 2040 r. do prawie 80%. 

Ta zmiana będzie miała wpływ na zużycie energii zarówno generalnie w sieci, jak i w poszczególnych gospodarstwach domowych. Upowszechnione ładowanie pojazdów elektrycznych może powodować obciążenie sieci ze względu na wysokie, stałe zapotrzebowanie o szczytowym natężeniu wieczorem. Może to prowadzić nawet do przekroczenia aktualnej wydajności sieci. Dla gospodarstw domowych natomiast ładowanie pojazdów elektrycznych może stać się jednym z głównych obciążeń, powodując wzrost rachunków za energię elektryczną. 

Jest jeszcze jeden ważny czynnik, który należy wziąć pod uwagę – wpływ na środowisko. Chociaż celem transformacji związanej z elektryfikacją pojazdów jest zmniejszenie emisji dwutlenku węgla w sektorach transportowych, pojazdy elektryczne ładowane z siec...