Nowe Prawo ochrony środowiska obowiązuje już blisko półtora roku. W połowie bieżącego roku mija termin uchwalenia programów ochrony środowiska przez sejmiki wojewódzkie, do jego końca muszą to uczynić powiaty, natomiast gminom ustawodawca dał czas do połowy 2004 r. Kolejność ta wynika przede wszystkim z hierarchicznej budowy administracji oraz konieczności zapewnienia spójności treści uchwalanych dokumentów.

Najważniejsze zadania w znakomitej większości przypisane zostały gminom i przedsiębiorcom. Samorządy powiatowy i wojewódzki mają przede wszystkim sporządzić szczegółowe wytyczne odpowiednio do programów gminnych i powiatowych. Tak właśnie ich rolę definiują opublikowane przez Ministerstwo Środowiska Wytyczne Sporządzania Programów Ochrony Środowiska na szczeblu regionalnym i lokalnym. Niestety jednostki samorządu terytorialnego nie mają możliwości ekonomicznego pobudzania gmin do podejmowania ważnych inicjatyw. Doświadczenie wskazuje, że próby stymulacji środkami prawno – administracyjnymi w polskiej rzeczywistości nie odnoszą skutku, o ile ktokolwiek zechce do nich sięgnąć.

Po pierwsze koszty

Zanim przyjdzie gminom zmagać się z uzgodnieniami i wytycznymi, konieczne jest podjęcie decyzji o przystąpieniu do realizacji Programu, wyasygnowanie nań, w skromnym najczęściej budżecie, dość poważnej kwoty i wybranie w drodze przetargu jego wykonawcy. Należy przypuszczać, że w określonych ustawą terminach wywiąże się z...