Na początku lipca światło dzienne ujrzał projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw.

Podstawy prawne ochrony drzew i krzewów znajdują się obecnie w Ustawie z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (DzU z 2015 r. poz. 1651), a zasadniczymi instrumentami prawnymi w tym zakresie są wynikający z art. 83 ust. 1 tego aktu prawnego obowiązek uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów (oczywiście, poza wyjątkami wynikającymi z art. 83f) oraz wymierzane na podstawie art. 88 ust. 1 tej ustawy kary pieniężne za naruszenie zasad ochrony drzew lub krzewów. Rozwiązania te w praktyce stanowią źródło wielu problemów, które teoretycznie miały być wyeliminowane po wejściu w życie rozwiązań wynikających z Ustawy z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2015 r. poz. 1045).

Proponowane modyfikacje

Mimo rewolucyjnego charakteru tych zmian w praktyce pojawiły się pomysły na wprowadzenie kolejnych rewolucyjnych rozwiązań, a ich źródłem jest opracowany w Ministerstwie Środowiska projekt ustawy z 8 lipca o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw. Zgodnie z propozycjami wynikającymi z tego projektu: Rada gminy, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, może:

1) wprowadzić obowiązek uzyskania zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości, a w przypadku wprowa...