Elementem wspólnym nowych przepisów znowelizowanej ustawy o ochronie przyrody jest to, że wprowadzone na ich podstawie rozwiązania będą przepisami prawa miejscowego uchwalanymi przez radę gminy.

W poprzednim numerze ?Zieleni Miejskiej? omówiono podstawy tworzenia przepisów prawa miejscowego, dyskusje na temat pierwszych uchwał przyjętych na podstawie przepisów ustawy o ochronie przyrody, a także zwolnienia z obowiązku uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów. Pora zwrócić uwagę na kwestie określenia wysokości stawek opłat i zwolnienia z obowiązku ich ponoszenia oraz na kryteria wprowadzania prawa miejscowego.

Określenie wysokości stawek opłat

Z punktu widzenia praktyki istotne są uchwały podejmowane na podstawie art. 85 ust. 4a ustawy o ochronie przyrody1, zgodnie z którym: Rada gminy, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego określa wysokość stawek opłat, o których mowa w ust. 1 i 3, jednolicie dla wszystkich drzew lub krzewów albo różnicując je ze względu na:

1) rodzaj lub gatunek drzew lub krzewów;

2) obwód pnia drzewa lub powierzchnię krzewu albo krzewów rosnących w skupisku.

Analizując rozwiązania wynikające z przytoczonego przepisu, w pierwszej kolejności należy zastanowić się nad tym, czy rada gminy ma obowiązek podjęcia takiej uchwały. Na pierwszy rzut oka wydawałoby się, że odpowiedź na tak postawione pytanie m...