Projekt „Polskiej Strategii Wodorowej do roku 2030 z perspektywą do 2040 r.” trafił w styczniu br. do konsultacji publicznych. Określono w nim ambitne cele i działania w zakresie rozwoju wykorzystania technologii wodorowych w Polsce.

Rządowy projekt określa cele i działania na rzecz budowy niskoemisyjnej gospodarki wodorowej, odnoszące się do trzech sektorów wykorzystania wodoru: energetyki, transportu i przemysłu. W niniejszym artykule zostaną omówione zagadnienia związane z transportem.

Szeroki wachlarz możliwości

Dokument rządowy przyjmuje rozwój wykorzystania wodoru jako paliwa alternatywnego w transporcie ze względu na istotne zalety pojazdów na ogniwa paliwowe, a mianowicie:
- pojazdy mogą pokonywać duże odległości bez konieczności tankowania (ponad 500 km),
- pojazdy można szybko zatankować (czas zbliżony do tankowania samochodów wykorzystujących paliwa konwencjonalne),
- wodór cechuje zdecydowanie wyższa gęstość energii [kWh/kg] w porównaniu z paliwami kopalnymi,
- stacje tankowania wodoru mogą funkcjonować na istniejących stacjach paliw płynnych.
Możliwości wykorzystania wodoru należy szukać nie tylko w transporcie samochodowym, ale przede wszystkim w zastosowaniach lotniczych i morskich. Jednostki transportu morskiego charakteryzują się wysoką energochłonnością i zapotrzebowaniem na moc, a co za tym i...