Jedzenie za odpady
Mieszkańcy stolicy Meksyku mają możliwość oddania surowców wtórnych (plastiku, szkła i makulatury) na miejskim targu w zamian za świeże warzywa i owoce, pochodzące od lokalnych rolników. Wiąże się to z programem „Trash for food”, który jest najważniejszą akcją ekologiczną, podjętą przez rząd, po zamknięciu potężnego składowiska odpadów w kraju w grudniu ub.r., w celu ograniczenia składowaniaogromnych ilości śmieci wytwarzanych przez 20 mln ludzi.
 
Narastający problem
Bank Światowy, w raporcie opublikowanym w marcu br., ostrzega przed gwałtownie wzrastającym problemem gospodarowania odpadami na świecie, związanym z dynamicznym rozwojem miast i rosnącym standardem życia ich mieszkańców. Autorzy określają globalny problem „odpadowy” jako względnie „cichy”, ale narastający każdego dnia, który najdotkliwiej zaczyna być odczuwany w krajach rozwijających się. Według autorów raportu, do 2025 r. ilość odpadów generowanych w miastach wzrośnie z 1,3 do 2,2 mld ton rocznie, co przełoży się na niemal dwukrotny wzrost kosztów ich unieszkodliwiania.
 
Potrzebują śmieci
Szwecja będzie zmuszona do importu ok. 1,6 mln ton odpadów z innych krajów, aby zapewnić nieprzerwaną produkcję energii elektrycznej i cieplnej, pochodzącej z instalacji do ich termicznego unieszkodliwienia – przedstawia w swojej prognozie Avfall Sverige. System gospodarowania odpadami jest bowiem istotną gałęzią szwedzkiej gospodarki, a dominującą rolę w tym obszarze odgrywają wciąż rozbudowywane spalarnie odpadów komunalnych.
 
Spalarnia po niemiecku
Po trzech latach budowy w czerwcu tego roku oficjalnie przekazano do eksploatacji spalarnię odpadów komunalnych w berlińskiej dzielnicy Ruhleben. Instalacja może unieszkodliwić rocznie 520 tys. ton odpadów komunalnych, wytwarzanych przez ponad połowę mieszkańców stolicy Niemiec, pokrywając zapotrzebowanie na energię elektryczną dla 5% nieruchomości. Zakład zbudowany jest zgodnie z najnowszą technologią. Do atmosfery trafia też zdecydowanie mniej szkodliwych substancji niż przewidują to surowe normy w tym zakresie.
 
Wolą ekologicznie
Europejczycy kupują coraz więcej przyjaznych środowisku samochodów – wynika z analizy przeprowadzonej przez Europejską Agencję Środowiska (EEA). Emisja CO2 z nowo zarejestrowanych samochodów na terenie Unii Europejskiej w ubiegłym roku wyniosła o 4,6 g/km mniej niż w roku 2010, co stanowi redukcję o 3,3%. Na taki stan rzeczy, wg EEA, wpływ mają zmiany w zachowaniach mieszkańców, zwracających coraz większą uwagę na aspekty prośrodowiskowe podczas nabywania produktów, stosowane przez koncerny samochodowe „czyste” technologie i większa wydajność silników.
 
Źródła
http://europa.eu/newsroom, http://pronatura.bydgoszcz.pl, http://wod-kiel.com.pl, http://wrota.warmia.mazury.pl, www.avfallsverige.se, www.fisia-babcock.com, www.gdansk.pl, www.lech.net.pl, www.mexicocityexperience.com, www.mos.gov.pl, www.mza.waw.pl, www.mzdik.pl, www.poznan.pl, www.rudaslaska.pl, www.spalarnia.krakow.pl, www.swietochlowice.pl, www.szczecin.pl, www.torun.pl, www.um.walbrzych.pl, www.um.warszawa.pl, www.uokik.gov.pl, www.wodociagi-kalisz.pl, www.worldbank.org, www.wroclaw.pl

Informator przygotowały Katarzyna Terek i Agata Bura