Czwarta edycja Międzynarodowych Targów Energii Odnawialnej GREENPOWER, która odbyła się w Poznaniu w dniach 8-10 maja br., stanowiła dobrą okazję do zapoznania się z energooszczędnymi technologiami i nowoczesnymi rozwiązaniami z zakresu wykorzystania odnawialnych źródeł energii.

 
Zielona energia od A do Z
Targi GREENPOWER, organizowane przez Międzynarodowe Targi Poznańskie we współpracy z Polską Izbą Gospodarczą Energii Odnawialnej, to najbardziej kompleksowa prezentacja oferty firm branży OZE w kraju. Ekspozycja blisko 80 firm obejmowała swą tematyką energetykę wiatrową, wodną, słoneczną, geotermalną, biopaliwa stałe i płynne, biogaz oraz energooszczędne technologie. Oferta skierowana była zarówno do specjalistów – inwestorów i projektantów, przedstawicieli samorządu terytorialnego i firm działających w branży turystycznej, hotelarskiej i SPA – jak i do klientów końcowych, planujących wyposażenie swojego domu w nowoczesną instalację (kolektory słoneczne, panele fotowoltaiczne czy przydomowe elektrownie wiatrowe), służącą do pozyskiwania energii odnawialnej. Z ofertą wystawców GREENPOWER zapoznały się 8204 osoby z całego kraju. Dopełnieniem była ekspozycja Międzynarodowych Targów Energetyki EXPOPOWER, które odbyły się na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich w tym samym terminie.
 
Targom GREENPOWER towarzyszył bogaty program wydarzeń, o który zadbał współorganizator targów – Polska Izba Gospodarcza Energii Odnawialnej. Dużym zainteresowaniem cieszyło się m.in. seminarium „Doświadczenia z realizacji projektów inwestycyjnych w odnawialnych źródłach energii w Polsce”. Podczas tego wydarzenia specjaliści z branży OZE podzielili się wiedzą na temat problemów, jakie pojawiły się przy realizacji dotychczasowych inwestycji związanych z wykorzystaniem energii ze źródeł odnawialnych. Pierwszego dnia targów program seminarium dotyczył biomasy, biogazu, elektrowni wodnych i wiatrowych. W kolejnym dniu mowa była o problematyce dotyczącej fotowoltaiki, pomp ciepła, geotermii i kolektorów słonecznych.
Podczas konferencji organizowanych przez PIGEO można było także dowiedzieć się, jak przygotować projekt inwestycyjny w OZE wg nowych regulacji prawnych. Izba zorganizowała także warsztaty „Z wiatrem w przyszłość”, których uczestnicy zdobyli wiedzę na temat przygotowywania biznesplanu w energetyce wiatrowej. Praktyczne informacje z zakresu wykorzystania energii słonecznej można było uzyskać dzięki konferencji „Realizacja inwestycji w systemy fotowoltaiczne w Polsce”.
 
W trakcie GREENPOWER odbyło się III Forum Polskiej Grupy Agencji Energetycznych. Tegoroczna edycja poświęcona była tworzeniu regionalnych centrów ekoenergetycznych oraz szkolnictwu zawodowemu z zakresu odnawialnych źródeł energii. Organizatorami forum były Polska Grupa Agencji Energetycznych oraz Wielkopolska Agencja Zarządzania Energią.
Wyjątkową atrakcją dla specjalistów branży energetycznej zajmujących się sprzedażą było seminarium „Techniki sprzedaży na rynku energetycznym”. Podczas tego wydarzenia przedstawiono zasady skutecznej sprzedaży (w tym sprawdzone techniki najlepszych sprzedawców), metody wywierania wpływu na klienta, sposoby dodawania wartości, warunki skutecznej komunikacji w sprzedaży oraz strategie postępowania wobec określonych typów osobowości klientów. Firma MJ Media zorganizowała podczas targów seminarium „Energetyka odnawialna, kogeneracja i podnoszenie efektywności energetycznej – dobre praktyki, źródła wsparcia”.
 
Przez cały okres trwania targów zwiedzający mieli możliwość odwiedzenia stoisk przygotowanych przez główne polskie organizacje poszczególnych podsektorów OZE (członkowie Polskiej Rady Koordynacyjnej OZE). Na gości targowych czekali eksperci oferujący informacje dotyczące perspektyw rozwoju w Polsce poszczególnych sektorów energetyki odnawialnej. Zwiedzający mogli dowiedzieć się np. jak założyć farmę wiatrową lub biogazownię, jakie są systemy wsparcia, gdzie szukać informacji i dlaczego warto zostać członkiem izb i organizacji OZE.
 
Złoty Medal
W 2012 r. zadebiutowała nowa formuła konkursu o prestiżowy Złoty Medal Międzynarodowych Targów Poznańskich. Liczne zmiany wiążą się nie tylko z odświeżonym wizerunkiem medalu, który po raz pierwszy miał formę statuetki, ale przede wszystkim z całym pakietem unikatowych korzyści, na które liczyć mogą laureaci konkursu.
Podstawową innowacją jest wcześniejszy termin wyłaniania laureatów. Lista produktów nagrodzonych Złotym Medalem znana była już na kilka tygodni przed rozpoczęciem targów. Umożliwiło to MTP w okresie przedtargowym promowanie zwycięzców konkursu w mediach, w newsletterach wysyłanych do profesjonalistów, a także w Internecie na specjalnej stronie Złotego Medalu oraz na www.greenpower.mtp.pl. Laureaci Złotego Medalu otrzymali Pakiet medalisty – komplet materiałów promocyjnych do wykorzystania w kampanii promocyjnej: Złoty Medal, logotyp, materiały prasowe, szablon reklamy prasowej „Zdobywca Złotego Medalu MTP” oraz film i zdjęcia z gali nagród.
 
Z najlepszymi produktami, nagrodzonymi przez jury Złotymi Medalami MTP, można było zapoznać się na stoisku Strefa Mistrzów, które zlokalizowano w samym centrum targowej ekspozycji. Zwiedzający mogli tam oddać także głosy w konkursie „Złoty Medal – wybór konsumentów”. Głosowanie trwało jeszcze przez miesiąc od zakończenia targów na stronie zlotymedal.mtp.pl.
Laureatem konkursu o Złoty Medal MTP na targach GREENPOWER 2012 był mobilny zakład tłoczenia oleju roślinnego i jego przeróbki na biopaliwo, wyprodukowany przez Przemysłowy Instytut Maszyn Rolniczych oraz Przedsiębiorstwo Wielobranżowe PROMAR z Poznania.
Statuetkami Acanthus Aureus uhonorowano także stoiska, które najlepiej realizowały strategie marketingowe wystawców – H. Cegielski – Poznań (Poznań), China Sunergy (Nanjing) oraz Chinaland Solar Energa (Hefei).
Kolejna, piąta edycja Międzynarodowych Targów Energii Odnawialnej GREENPOWER odbędzie się w Poznaniu w dniach 14-16 maja 2013 r.
 
Tomasz Wojciechowski, MTP, Poznań