Baterie do samochodów elektrycznych mogą pełnić o wiele więcej funkcji niż tylko zapewnianie napędu pojazdom. Mają bowiem ogromny potencjał i mogą przyczynić się do pozytywnego wykorzystania energii zarówno przed zastosowaniem w samochodach elektrycznych, jak i po ich wyeksploatowaniu w pojeździe. W jaki sposób? Odpowiedź otrzymamy, gdy przeanalizujemy trzy różne etapy ?życia? takich baterii.

Baterie litowo-jonowe mogą służyć jako uniwersalne magazyny energii jeszcze przed ich zainstalowaniem w pojazdach. Rozwiązanie, jak może wyglądać takie pierwsze ?życie? baterii, zaprezentowały firmy Daimler (niemiecki producent samochodów osobowych) oraz Enercity (dostawca energii z Hanoweru) ? w wielkim magazynie połączono w tzw. E-Smart ponad 3 tys. fabrycznie nowych modułów baterii.

? Zamiast przechowywać przyszłe baterie zamienne, wykorzystujemy możliwości naszej wirtualnej elektrowni. Sprzedając przechowywaną moc do regulacji mocy pierwotnej, przyczyniamy się do stabilizacji europejskiej sieci elektrycznej, a jednocześnie poddajemy baterie czemuś w rodzaju treningu siłowego ? ładujemy je i ostrożnie rozładowujemy, tak aby zachowały swoją wydajność ? wyjaśnia zasady pierwszego ?życia? akumulatorów Thorsten Winter, inżynier projektu w Enercity w Hanower-Herrenhausen.

Życie w sieci

Drugie ?życie? baterii zaczyna się po ich zainstalowaniu w samochodach elektrycznych, gdzie służą jako magazyn energii...