W obronie pieszego przed samochodem
W związku ze stale wzrastającą liczbą wypadków z udziałem pieszych Ministerstwo Infrastruktury postanowiło zaostrzyć przepisy, aby w lepszy sposób ochronić wszystkich uczestników ruchu. Nowe prawo miało wejść w życiu w lipcu 2020 r. Tak jednak się nie stało.
W Polsce w 2018 r. doszło do 7548 wypadków z pieszymi, w których zginęło 803 pieszych, a rannych zostało 6918. Na przejściach dla pieszych, gdzie pieszy powinien być szczególnie chroniony, zginęło 271 osób. Piesi zabici na drogach stanowili ponad 28% wszystkich ofiar wypadków drogowych w Polsce. To znacznie wyższy odsetek wśród ofiar wypadków niż średnio w UE. Niestety, na razie nie widać symptomów pozytywnych zmian na lepsze, a wręcz przeciwnie – obserwuje się systematyczne pogarszanie sytuacji. W latach 2016-2018 mieliśmy do czynienia ze znaczącym wzrostem liczby zabitych pieszych na przejściach dla pieszych, a więc w miejscach, gdzie powinni być bezpieczni. I tak w 2018 r. wzrost ten w stosunku do roku 2017 wyniósł 4,4%, do roku 2016 – 7,8%, a do roku 2015 aż 15,9%. Głębsza analiza tych danych pokazuje, że piesi uczestniczący w 1031 wypadkach zarejestrowanych w 2018 r. spowodowali je nieostrożnym wejściem na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd. Jednakże przeszło trzykrotnie więcej, bo aż 3759, wypadków było spowodowanych nieprawidłowym zachowaniem kierujących pojazdami wobec piesz...