Przepisy konstruujące wymagania dotyczące selektywnej zbiórki odpadów komunalnych zawierają błąd legislacyjny. Ponadto pojawia się w nich wiele wątpliwych zapisów. Czego one dotyczą?

Obowiązujące postanowienia ustawy o odpadach (Ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach ? DzU z 2016 r. poz. 1987; dalej: ustawa o odpadach) oraz ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ? DzU z 2017 r. poz. 1289; dalej: ustawa u.c.p.g.) ustanowiły obowiązek prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów, w tym odpadów komunalnych, o dość szerokim zakresie przedmiotowym. Analiza dokonana w tym i kolejnych numerach ?Przeglądu Komunalnego? dotyczyć będzie tylko jednego z rodzajów odpadów przewidzianych do selektywnego zbierania przepisami rozporządzenia wykonawczego do ustawy u.c.p.g. (Rozporządzenie Ministra Środowiska z 29 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów ? DzU z 2017 r. poz. 19; dalej jako rozporządzenie SSZ), określanego w tymże akcie jako ?odpady ulegające biodegradacji, ze szczególnym uwzględnieniem bioodpadów? (§ 3 pkt 5). Upoważnienie do wydania rozporządzenia zawiera art. 4a tej ustawy.

Pojawiające się wątpliwości

Podkreślić należy na początku, że przedmiotowy co do kategorii odpadów objętych regulacją zakres zarówno upoważnienia, jak i samego rozporządzenia wykonawczego (w tym akcie ...