Intensywny rozwój komunikacji kołowej w miastach, trwający od wielu dekad i mający negatywny wpływ na jakość życia mieszkańców, wymógł poszukiwanie rozwiązań służących przeciwdziałaniu tej sytuacji. Mocno zaznaczającym się trendem w tym kontekście jest wprowadzanie różnorodnych form uspokojenia ruchu, a jednym z popularnych rozwiązań staje się woonerf ? ulica zorganizowana nie tylko dla utrzymania funkcji komunikacyjnych, ale także przyjazna mieszkańcom jej najbliższego otoczenia.

Dynamiczny rozwój motoryzacji, postępujący od zakończenia II wojny światowej, sprawił, iż ulice ? już nie tylko w strefach śródmiejskich, ale i na obszarach mieszkaniowych ? stały się przesycone samochodami. Przestają być postrzegane jako przestrzenie publiczne ? dominuje w nich funkcja transportowa. Nadmierny ruch samochodów nie tylko powoduje wzrost zanieczyszczenia powietrza i generuje nadmierny hałas, ale przede wszystkim eliminuje w znacznym stopniu udział pieszych i rowerzystów z wielu obszarów. Narastające zagrożenia i konflikty stają się przyczyną poszukiwania rozwiązań służących ich eliminacji, co wcale nie jest łatwe. Jak się okazuje, wdrażana powszechnie idea segregacji ruchu nie spełnia oczekiwań wszystkich potencjalnych uczestników ruchu. Pozwala co prawda na zmniejszenie liczby kolizji, ale trwale separuje od siebie poszczególne grupy użytkowników tych przestrzeni, co skutkuje zanikiem dotychczasowych związków występujących pomiędzy nimi jako równoprawn...