W prasie i na portalach społecznościowych dynamicznie rozwija się dyskusja na temat konieczności oraz zasadności wprowadzenia zmian prawnych w zakresie usuwania zieleni przydrożnej, która zdaniem niektórych osób może generować dodatkowe zagrożenia dla uczestników ruchu drogowego. Aby prawidłowo ocenić konieczność wprowadzenia takich zmian, w pierwszej kolejności należy przypomnieć, co w świetle obowiązujących przepisów prawa należy rozumieć przez pojęcie zieleni przydrożnej oraz jakie rozwiązania prawne obowiązują w tej materii.

Jeśli chodzi o pojęcie zieleni przydrożnej, jest ono wprost definiowane w art. 4 pkt 22 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2017 r., poz. 2222 z późn. zm.), w myśl którego przez zieleń przydrożną rozumie się roślinność umieszczoną w pasie drogowym, mającą na celu w szczególności ochronę użytkowników drogi przed oślepianiem przez pojazdy nadjeżdżające z kierunku przeciwnego, ochronę drogi przed zawiewaniem i zaśnieżaniem, ochronę przyległego terenu przed nadmiernym hałasem, zanieczyszczeniem powietrza, wody i gleby.

Kiedy mówimy o zieleni przydrożnej?

Z postanowień przytoczonego rozwiązania wynika więc, że na zieleń przydrożną składają się zarówno drzewa, jak i krzewy, i to bez żadnych ograniczeń co do ich rodzaju oraz miejsca, w którym się znajdują. Potwierdzeniem takiego stanowiska jest pogląd zaprezentowany w orzecznictwie, w którym podkreśla si...