Zmiana ustawy Prawo zamówień publicznych (PZP) weszła w życie 19 października 2014 r. Na podstawie art. 91 ust. 2a ustawy stosowanie ceny jako jedynego kryterium wyboru oferty zostało znacznie ograniczone.

Zgodnie z tym artykułem, kryterium ceny może być zastosowane jako jedyne kryterium oceny ofert, jeżeli przedmiot zamówienia jest powszechnie dostępny oraz ma ustalone standardy jakościowe. Natomiast jednostki sektora finansów publicznych i państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, powinny dodatkowo wykazać w załączniku do protokołu postępowania, w jaki sposób zostały uwzględnione w opisie przedmiotu zamówienia koszty ponoszone w całym okresie korzystania z przedmiotu zamówienia. Ponadto w art. 91 ust. 2 wśród kryteriów oceny ofert wymieniono m.in. aspekty środowiskowe i koszty eksploatacji. Wprowadzone zmiany spowodują, że publiczni nabywcy w coraz większym stopniu będą zobligowani do realizacji swoich zamówień w sposób zrównoważony i ?zielony?, a co za tym idzie, częściej zaczną uwzględniać kryteria środowiskowe i rachunek kosztów cyklu życia produktu.

Projekt Green ProcA

Odpowiedzią na zwiększenie wymagań ustawy PZP może być projekt ?Green ProcA ? Zielone Zamówienia Publiczne w praktyce?, realizowany przez partnerów z siedmiu krajów europejskich: Niemiec, Włoch, Słowacji, Węgier, Bułgarii, Rumunii oraz Polski. Zaletą jest doświadczenie wielu z partnerów we wdrażaniu konkretnyc...