Reklama

ad1a MAKITA [01.05-30.06.25]

Po wprowadzeniu ETS2 potrzebna osłona dla gospodarstw domowych

Po wprowadzeniu ETS2 potrzebna osłona dla gospodarstw domowych
ZM/PAP
04.06.2025, o godz. 9:28
czas czytania: około 3 minut
0

Od 2027 r. Unia Europejska rozszerzy system handlu emisjami (ETS2) o transport i budynki. Oznacza to dodatkowe opłaty dla gospodarstw domowych – przy cenie 55 euro za tonę CO₂ przeciętny kierowca zapłaci nawet 30 zł więcej przy jednym tankowaniu. Organizacja Transport & Environment apeluje, by połowa wpływów z systemu wróciła do obywateli.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1b IA webinar [16.06-01.07.2025]

Rozszerzenie systemu ETS2 przewidziane na 2027 r. obejmie emisje z transportu drogowego i budynków, czyli m.in. ogrzewanie domów oraz paliwa samochodowe. W praktyce oznacza to, że konsumenci zaczną ponosić realne koszty emisji – zarówno podczas tankowania, jak i ogrzewania mieszkań.

300 miliardów euro dla Unii, 30 dla Polski

Według opublikowanego we wtorek raportu organizacji Transport & Environment (T&E), przy cenie 55 euro za tonę CO₂ koszt tankowania wzrośnie średnio o około 7 euro, czyli ok. 30 zł – np. przy napełnieniu baku auta klasy VW Polo.

Z szacunków T&E wynika, że w ciągu pierwszych pięciu lat obowiązywania ETS2 państwa Unii Europejskiej mogą łącznie uzyskać 300 mld euro wpływów. Polska może liczyć na 30 mld euro z tej puli, z czego nawet 6,5 mld euro pochodzić będzie z mechanizmów wyrównawczych zamożniejszych państw członkowskich – poinformował PAP Adam Guibourgé-Czetwertyński, dyrektor warszawskiego oddziału T&E.

Ryzyko uderzenia w uboższe gospodarstwa

W swoim raporcie T&E zwraca uwagę na ryzyko nieproporcjonalnego obciążenia mniej zamożnych obywateli. Choć podkreślono, że nawet przy 55 euro za tonę ceny paliw pozostaną poniżej średniej z ostatnich 20 lat (po uwzględnieniu inflacji), dodatkowe koszty mogą być znaczące dla wielu rodzin.

Dlatego organizacja apeluje, by co najmniej połowa środków z ETS2 wróciła bezpośrednio do obywateli – w formie dopłat lub rekompensat. „Ważne, aby te miliardy nie rozpuściły się w ogólnym budżecie” – podkreślił Guibourgé-Czetwertyński.

Dla kogo dopłaty, na co inwestycje

Zgodnie z propozycją T&E, wsparcie powinno objąć dolne dwie trzecie społeczeństwa, najbardziej narażone na skutki wzrostu cen energii i paliw. Pozostała część środków – sugeruje raport – powinna zostać przeznaczona na inwestycje w niskoemisyjne rozwiązania, m.in. rozwój transportu publicznego, poprawę dostępności aut elektrycznych czy walkę z wykluczeniem transportowym.

Stabilność cen CO₂ jako warunek skuteczności

T&E przestrzega również przed ryzykiem gwałtownych wahań cen emisji, które mogą przełożyć się na nieprzewidywalne koszty dla obywateli. Dlatego organizacja apeluje o reformę ETS2, która utrzymałaby ceny CO₂ na stabilnym poziomie, zbliżonym do 55 euro za tonę.

Rozszerzenie ETS2 to jedno z największych wyzwań transformacji klimatycznej UE – wskazuje raport – ale jego akceptacja społeczna zależy od sprawiedliwego rozdziału kosztów i korzyści.

 

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 FORUM RECYKLINGU 2025 [18.06-01.10.25]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2025