Obejście Węgierskiej Górki to 8,5-kilometrowy odcinek S1 Przybędza-Milówka. Powstaną tam dwa tunele (długości 830 m i 980 m), estakady nad dolinami potoków górskich i drogi dojazdowe. Ma połączyć odcinki Żywiec-Przybędza i Milówka-Szare.
Najtańszą ofertę w przetargu na budowę na budowę obejścia Węgierskiej Górki złożyła włoska firma Toto Sp. p. A Construzioni Generali, która zaoferowała 1,18 mld zł i jako jedyna zmieściła się w kosztorysie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, wynoszącym 1,31 mld zł. Pozostałe sześć ofert opiewało na kwoty od 1,44 do 1,79 mld zł.
Wszystkie oferty zostaną teraz ocenione przez GDDKiA. Wśród kryteriów jest m.in. termin realizacji czy dostępny personel wykonawcy.
Protesty mieszkańców
Tymczasem mieszkańcy wielkopolskiej gminy Stęszew, przez którą przebiega jeden z planowanych odcinków S5, od dłuższego czasu sygnalizowali, że niewiele się dzieje 16-kilometrowym odcinku Poznań-Wroczyn. Nieoficjalne informacje mówią o postępie prac na poziomie 64 proc., mimo że fragment miał zostać oddany do użytku jesienią 2017 r. Potem termin przesunięto na maj 2018 r. Jak informuje GDDKiA, wykonawca złożył wniosek o przesunięcie terminu. Toto tłumaczyło się ponoć złą pogodą panującą jesienią.
Na 22 czerwca mieszkańcy Stęszewa zapowiadają blokadę drogi krajowej nr 5 (Poznań-Wrocław) w Zamysłowie. Burmistrz gminy Włodzimierz Pinczak mówi, że sam nie będzie drogi blokował, ale „będzie uczestnikiem protestu”.
Tymczasem GDDKiA wciąż prowadzi rozmowy z wykonawcą. Jego ewentualna rezygnacja oznaczałaby konieczność rozpisania nowego przetargu. To z kolei wydłużyłoby oddanie drogi do użytku co najmniej o rok.
Co dalej z budową S5?
Dolnośląskie odcinki S5 są już gotowe, mimo że prace zaczęły się tam później niż w Wielkopolsce, w której oddano do użytku tylko 25 km trasy stanowiącej obwodnicę Rawicza i Bojanowa.
O wydłużenie czasu na realizację fragmentów S5 wystąpiły Budimex oraz konsorcjum Mota-Engil Central Europe. Ta pierwsza ma wykonać m.in. 19-kilometrowy odcinek Wronczyn-Kościan Płd. (pierwotnie miał zostać oddany do użytku w trzecim kwartale 2019 r.). Mota-Engil odpowiada za budowę S5 Kościan Płd.–Radomicko. Obaj wykonawcy tłumaczą się utrudnieniami w dostawach kruszyw i przeciągającymi się postępowaniami administracyjnymi.
Te same firmy pracują przy budowach odcinków, które na tym tle wypadają stosunkowo dobrze. 19-kilometrowy odcinek Radomicko-Leszno Płd. buduje Mota-Engil (zakończenie prac zaplanowano na wrzesień br.) Wykonawcą odcinka Leszno Płd.-Kaczkowo jest Budimex, i ma go zakończyć w lipcu.
Źródła: rynekinfrastruktury.pl, poznan.wyborcza.pl, radiopoznan.fm
Komentarze (0)