Kilka dni temu otwarto oferty w przetargu na budowę ważnego odcinka drogi S1, tzw. Obejścia Węgierskiej Górki. Jedyną ofertę, mieszczącą się w kosztorysie inwestorskim, złożyła włoska firma Toto. Spółka jest częścią konsorcjum, które prawdopodobnie zejdzie z placu budowy wielkopolskiego odcinka drogi S5. Mieszkańcy podpoznańskiego Stęszewa zapowiadają protesty.

Obejście Węgierskiej Górki to 8,5-kilometrowy odcinek S1 Przybędza-Milówka. Powstaną tam dwa tunele (długości 830 m i 980 m), estakady nad dolinami potoków górskich i drogi dojazdowe. Ma połączyć odcinki Żywiec-Przybędza i Milówka-Szare.

Najtańszą ofertę w przetargu na budowę na budowę obejścia Węgierskiej Górki złożyła włoska firma Toto Sp. p. A Construzioni Generali, która zaoferowała 1,18 mld zł i jako jedyna zmieściła się w kosztorysie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, wynoszącym 1,31 mld zł. Pozostałe sześć ofert opiewało na kwoty od 1,44 do 1,79 mld zł.

MTP 300 x 250

Wszystkie oferty zostaną teraz ocenione przez GDDKiA. Wśród kryteriów jest m.in. termin realizacji czy dostępny personel wykonawcy.

Protesty mieszkańców

Tymczasem mieszkańcy wielkopolskiej gminy Stęszew, przez którą przebiega jeden z planowanych odcinków S5, od dłuższego czasu sygnalizowali, że niewiele się dzieje 16-kilometrowym odcinku Poznań-Wroczyn. Nieoficjalne informacje mówią o postępie prac na poziomie 64 proc., mimo że fragment miał zostać oddany do użytku jesienią 2017 r. Potem termin przesunięto na maj 2018 r. Jak informuje GDDKiA, wykonawca złożył wniosek o przesunięcie terminu. Toto tłumaczyło się ponoć złą pogodą panującą jesienią.

Na 22 czerwca mieszkańcy Stęszewa zapowiadają blokadę drogi krajowej nr 5 (Poznań-Wrocław) w Zamysłowie. Burmistrz gminy Włodzimierz Pinczak mówi, że sam nie będzie drogi blokował, ale „będzie uczestnikiem protestu”.

Tymczasem GDDKiA wciąż prowadzi rozmowy z wykonawcą. Jego ewentualna rezygnacja oznaczałaby konieczność rozpisania nowego przetargu. To z kolei wydłużyłoby oddanie drogi do użytku co najmniej o rok.

Co dalej z budową S5?

Dolnośląskie odcinki S5 są już gotowe, mimo że prace zaczęły się tam później niż w Wielkopolsce, w której oddano do użytku tylko 25 km trasy stanowiącej obwodnicę Rawicza i Bojanowa.

O wydłużenie czasu na realizację fragmentów S5 wystąpiły Budimex oraz konsorcjum Mota-Engil Central Europe. Ta pierwsza ma wykonać m.in. 19-kilometrowy odcinek Wronczyn-Kościan Płd. (pierwotnie miał zostać oddany do użytku w trzecim kwartale 2019 r.). Mota-Engil odpowiada za budowę S5 Kościan Płd.–Radomicko. Obaj wykonawcy tłumaczą się utrudnieniami w dostawach kruszyw i przeciągającymi się postępowaniami administracyjnymi.

Te same firmy pracują przy budowach odcinków, które na tym tle wypadają stosunkowo dobrze. 19-kilometrowy odcinek Radomicko-Leszno Płd. buduje Mota-Engil (zakończenie prac zaplanowano na wrzesień br.) Wykonawcą odcinka Leszno Płd.-Kaczkowo jest  Budimex, i ma go zakończyć w lipcu.

Źródła: rynekinfrastruktury.pl, poznan.wyborcza.pl, radiopoznan.fm

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

Skomentuj