Pod koniec grudnia ub.r. otwarty został 15-kilometrowy odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy – od węzła Lubelska do węzła Warszawa – Wilanów, na wysokości ul. Przyczółkowej. M.in. mieszkańcy Wilanowa zaczęli się skarżyć na hałas dobiegający do ich mieszkań szczególnie w miejscach, w których nie ma ekranów akustycznych. Zbierają podpisy pod apelem o budowę ekranów.
– Wierzymy, że te ekrany zostaną zbudowane jak najszybciej, że nie będziemy musieli czekać kilku lat – mówi PAP radna Wilanowa Anna Drewniak (PiS). Przypomina, że już w lutym 2017 r. radni Wilanowa wystosowali do GDDKiA petycję w sprawie budowy ekranów.
Protestujących mieszkańców zamierza wesprzeć Rada Warszawy. Podczas czwartkowego posiedzenia ma być głosowany projekt stanowiska wzywającego GDDKiA do budowy ekranów dźwiękochłonnych.
– Nowy odcinek trasy S2 generuje znaczący hałas, który uprzykrza życie w okolicy, powoduje uszczerbek na zdrowiu psychicznym i fizycznym, a także obniża wartość pobliskich działek. Aby uniknąć negatywnych skutków, należałoby zmienić nawierzchnię z chropowatej betonowej na gładszą asfaltową, a także uzupełnić panelami wygłuszającymi odcinki, w których ich zabrakło – czytamy w uzasadnieniu projektu stanowiska.
Rzecznik mazowieckiej Generalnej Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Małgorzata Tarnowska podkreśliła w rozmowie z PAP, że GDDKiA „jest zobowiązana do działania zgodnie z przepisami prawa, uzyskanymi decyzjami czy postanowieniami, rozporządzeniem w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku, prawem ochrony środowiska i zapisami miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego”.
– To na ich podstawie budowane są ekrany akustyczne, a dodatkowe mogą powstać, jeśli normy hałasu będą przekroczone i właściwy marszałek województwa wyda stosowną decyzję – wyjaśniła.
Wskazała, że dla Południowej Obwodnicy Warszawy? warunki środowiskowe określono w wydanej w 2011 r. decyzji środowiskowej, a następnie, na podstawie szczegółowych projektów budowlanych, dokonano ich weryfikacji w procedurach ponownej oceny oddziaływania na środowisko.
Weryfikacja zapisów decyzji opierała się nie tylko na konkretnych rozwiązaniach drogowych, ale również na zaktualizowanych informacjach w zakresie zagospodarowania terenu oraz aktualnych przepisach prawa. – Należy nadmienić, że zabezpieczenia akustyczne mogą powstać wyłącznie w celu ochrony terenów, które są zakwalifikowane w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego lub na podstawie klasyfikacji gminy – dodała.
Zgodnie z wyjaśnieniami Tarnowskiej badania skuteczności zabezpieczeń akustycznych zostaną wykonane po roku od oddania inwestycji do użytkowania.
Rzeczniczka zapewniła, że w przypadku potwierdzenia przekroczenia norm hałasu, zostaną wybudowane dodatkowe zabezpieczenia wskazane w decyzji Marszałka Województwa Mazowieckiego.
Komentarze (0)