Planowanie i projektowanie miast XXI wieku wymaga wykorzystania zdobyczy klimatologii urbanistycznej, ekohydrologii i inżynierii ekologicznej, aby w pełni wykorzystać usługi ekosystemowe błękitno-zielonej infrastruktury w celu łagodzenia i adaptacji do zmian klimatu oraz poprawy jakości życia w mieście.
Rower to obecnie bodaj najpopularniejszy środek transportu. Szacuje się, że na świecie jest ponad miliard rowerów. Pierwsze modele powstały ponad dwieście lat temu i znacznie się różniły od dzisiejszych bicyklów.
Budowa nowych systemów wodociągowych i kanalizacyjnych wymaga w niektórych przypadkach niekonwencjonalnych rozwiązań. Do takich można zaliczyć technologie bezwykopowe. Technologie bezwykopowe stają się coraz popularniejsze i stanowią istotną alternatywę dla tradycyjnych wykopów otwartych. Często jest to jedyne możliwe rozwiązanie w celu wybudowania danego odcinka sieci wodociągowej czy kanalizacyjnej.
Komisja Europejska przeprowadziła ewaluację dyrektywy w sprawie oczyszczania ścieków komunalnych (UWWTD), publikując w 2020 roku dalszy plan działania (tzw. mapę drogową), który ma doprowadzić do zmian legislacyjnych. Z pierwszych analiz wynika, że dyrektywa w sprawie oczyszczania ścieków komunalnych (UWWTD) okazała się skuteczna, redukcja materii organicznej i innych zanieczyszczeń w oczyszczonych ściekach poprawiła jakość wód Unii Europejskiej. Chociaż jej wdrożenie było kosztowne, korzyści wyraźnie przewyższają koszty.
Frakcja mineralna to – obok szkła i frakcji palnej – kolejny cenny surowiec, który można odzyskać ze stabilizatu. Zakład Zagospodarowania Odpadów w Marszowie badał możliwości nie tylko jego odzysku ze stabilizatu, ale również jego wykorzystania w budownictwie. Od kilkunastu lat trwa proces zmiany modelu gospodarki odpadami z liniowego na cyrkularny. Celem gospodarki o obiegu zamkniętym jest utrzymanie wartości zasobów w gospodarce tak długo, jak to tylko możliwe. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 30 maja 2018 r. wprowadziła ambitne cele w zakresie osiągnięcia poziomów recyklingu odpadów komunalnych: 55% w roku 2025, 60% w roku 2030, a w roku 2035 aż 65%.