Poznań ogłosił, że ograniczy liczbę kursów pojazdów komunikacji miejskiej. Oficjalnie podanym powodem jest brak kierowców autobusów.

Dodatkowym, nie wymienianym w oficjalnym komunikacie, jest zbyt szeroki front robót linii tramwajowych, który zwiększa zapotrzebowanie na pracę kierowców autobusowych.

Ograniczenia

– Rozkład miejskich i nocnych linii autobusowych zostanie zmodyfikowany, ponieważ obecnie z powodu braku kierowców wypadają niektóre kursy. Dzięki zmianie będzie można dopasować częstotliwość przejazdów do możliwości ich wykonywania – czytamy w komunikacie ZTM Poznań.

Organizator transportu publicznego zapewnia, że od 1 września na liniach tramwajowych kursy będą się odbywały w godzinach komunikacyjnego szczytu co 10 minut, natomiast autobusy na głównych liniach miejskich nadal  będą kursować z częstotliwością co 15 minut.

– Zmiany zostaną także wprowadzone na liniach nocnych: poza nocami z piątków na soboty i z sobót na niedziele, kiedy autobusy będą kursować co 30 minut (jak obecnie), w pozostałe noce podstawową częstotliwością będzie 60 minut – czytamy w komunikacie ZTM.

Braki kierowców

Firma tłumaczy, że decyzja dotycząca zmiany rozkładu jazdy autobusów ma związek z brakiem dostępności kierowców. – W minionych miesiącach w Poznaniu zdarzało się, że z uwagi na brak prowadzących pojazdy kursy nie były realizowane. Jest to problem, z którym musi się zmierzyć cała branża komunikacji publicznej. Inne miasta, m.in. Kraków, także zmuszone są do podejmowania podobnych decyzji – pisze ZTM Pozań.

Firma podkreśla, że podjęte działania mają dać większą pewność pasażerom, że dany kurs zostanie zrealizowany. Co prawda komunikacja autobusowa będzie funkcjonować w godzinach szczytu z nieco mniejszą częstotliwością, ale będzie bardziej niezawodna.

Tymczasem MPK Poznań prowadzi rekrutację, aby w jak najszybciej  uzupełnić wakaty. Przez cały czas poszukiwani są wyszkoleni kierowcy z prawem jazdy kategorii D i świadectwem kwalifikacji. Spółka organizuje również kursy dla tych osób, które chciałyby pracować na stanowisku kierowcy autobusu, ale wymaganych uprawnień nie mają. Najbliższy taki kurs rozpocznie się w drugiej połowie września ( jest bezpłatny dla osób, które co najmniej 3 lata będą pracować w MPK).

Megaremont sieci tramwajowej

Dodatkowym powodem utrudniającym wyjście z sytuacji jest to, że Poznań ze zbyt dużym rozmachem podjął się remontów sieci tramwajowej. Jednocześnie zamknięto dwa kluczowe dla jej funkcjonowania elementy. Osiedla północne ucierpią całkowitego zamknięcia na czas remontu trasy głównej osi komunikacyjnej – Poznańskiego Szybkiego Tramwaju (popularnej linii bezkolizyjnej, która dla Poznania znaczy tyle, co dla Warszawy metro).

W tym samym czasie z działających na osi wschód – zachód czterech linii tramwajowych dwie zamknięto – także z powodu remontu. Ciężar przewozów na obu osiach przejmuje autobusowa komunikacja zastępcza, co potęguje odczuwalne braki kierowców.

Po co remontować wszystko na raz? Tłumaczył się z tego Mariusz Wiśniewski, wiceprezydent Poznania, w rozmowie z „Głosem Wielkopolskim”. – Jest to przede wszystkim spowodowane dotacjami unijnymi, których nie możemy stracić. Samorządowcy nie mogą się bać podejmowania trudnych decyzji, jeśli na końcu prowadzą one do poprawy bezpieczeństwa czy komfortu mieszkańców. Pewne rzeczy trzeba robić kompleksowo, a nie wycinkami – mówił.

ZTM Poznań, Głos Wielkopolski

Czytaj więcej

Skomentuj