Od rozbiórki dotychczasowych, betonowych umocnień rozpocznie się w poniedziałek rewaloryzacja brzegów Warty w Poznaniu. Miasto przekonuje, że zaplanowane zmiany wpłyną pozytywnie na bezpieczeństwo i ekosystem.

Modernizacja brzegów Warty w Poznaniu kosztować będzie ponad 30 mln zł. Inwestycja obejmie odcinek o długości ok. 2,5 km między mostem Przemysła I a rozwidleniem Warty i Cybiny po obu stronach brzegu rzeki. Dotychczasowe betonowe elementy umocnienia rzeki zastąpią materiały ekologiczne; prace mają potrwać do końca 2021 r.

Projekt zakłada zastosowanie przepuszczalnych umocnień w postaci koszy i materacy gabionowych wypełnionych kamieniem naturalnym i humusem, które następnie zostaną pokryte zielenią. Pozwoli to na rozszczelnienie powierzchni skarp i przyczyni się do zwiększenia retencji gruntowej.

“W ostatnich latach nad Wartą realizowany był szereg przedsięwzięć, wybudowano m.in. przystań jachtową w Starym Porcie, powstają kolejne odcinki Wartostrady. Dzięki rozbudowie monitoringu miejskiego i montażowi oświetlenia nad rzeką jest coraz bezpieczniej. Cały czas przybywa miejsc do rekreacji. W ostatnim sezonie, w wyniku pandemii, nie wszystkie działania były możliwe do realizacji. Liczymy jednak, że już niedługo wszystko wróci do normy. A poznaniacy będą wypoczywać wśród nowych, estetycznych i ekologicznych umocnień” – powiedział wiceprezydent Poznania Mariusz Wiśniewski.

Jak poinformował poznański magistrat, przyjęte rozwiązania zabezpieczą brzegi rzeki przed erozją, która stwarza zagrożenie dla przyległej infrastruktury i pogarsza warunki przepływu wód wezbraniowych.

“Z obecnego ekosystemu zostaną wyeliminowane płyty betonowe, które ograniczają wchłanianie wody do gruntu. Zastąpią je materiały naturalne, tj. kamień, drewno, zieleń. Materiały proekologiczne sprawią, że woda będzie poddawana naturalnej filtracji” – podało miasto.

Projekt zakłada także remont elementów infrastruktury brzegowej: tarasów, schodów, slipów oraz wylotów z kanalizacji deszczowej – obejmującej ciąg pieszy po obu stronach brzegu rzeki i elementy cumownicze.

Inwestycja jest podzielona na etapy, łącznie będzie ich sześć. W poniedziałek rozpocznie się rozbiórka betonowych umocnień na odcinku pomiędzy mostami Królowej Jadwigi i Św. Rocha. Roboty będą prowadzone na czysto. Oznacza to, że po demontażu elementów betonowych od razu montowane będą kosze i materace gabionowe. Dzięki temu efekt prac będzie widoczny od razu.

Całkowita wartość projektu to 30,3 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wyniosło prawie 26 mln zł. Pozostała część to wkład własny RZGW w Poznaniu (Wód Polskich) i Miasta Poznania.

Miasto podało, że o rewaloryzację dalszego odcinka, od rozwidlenia rzeki do mostu kolejowego na Garbarach, miasto będzie występować do instytucji rządowych; betonowe brzegi rzeki są własnością Skarbu Państwa.

Obecne umocnienia rzeki zostały wykonane pod koniec lat 60. ubiegłego wieku. Są w fatalnym stanie – są tam spękania, wykruszenia i liczne załamania. Inwestycję wykona Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Fransław z Grodziska Wielkopolskiego.

Czytaj więcej

Skomentuj