Poznańska Kolej Metropolitalna. Pierwsze umowy i nowe pociągi

Poznańska Kolej Metropolitalna. Pierwsze umowy i nowe pociągi
szp
17.04.2018, o godz. 14:43
czas czytania: około 2 minut
0

Przedstawiciele gmin i powiatów położonych wzdłuż czterech linii kolejowych wokół Poznania podpisali z urzędem marszałkowskim umowy na dofinansowanie Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Projekt ma ruszyć 10 czerwca.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

PKM zakłada uruchomienie – współfinansowanych przez samorządy – dodatkowych połączeń wzdłuż dziewięciu linii Poznańskiego Węzła Kolejowego. Do miejscowości objętych projektem, położonych w promieniu około 50 km od Poznania, pociągi mają kursować co 30 minut (w godzinach szczytu) i co godzinę (poza nimi).

Podpisują lub się wahają

W poniedziałek, 16 kwietnia pierwsze umowy (poprzedzone podjęciem uchwał przez samorządy) podpisały gminy: Granowo, Grodzisk Wielkopolski, Środa Wielkopolska, Nowe Miasto, Buk, Czerwonak, Skoki, Wągrowiec oraz powiaty: wągrowieckiego i poznański a także Miasto Poznań. Dwa ostatnie z tych samorządów współfinansują PKM na każdej z dziewięciu tras.

PKM ma objąć swoim zasięgiem trasy do Nowego Tomyśla, Grodziska Wielkopolskiego, Kościana, Jarocina, Wrześni, Gniezna, Wągrowca, Obornik i Szamotuł.

Wątpliwości w kwestii technicznej zgłaszała Gmina Nowy Tomyśl. Jej przedstawiciele otrzymali już wyjaśnienia od UMWW. Uchwał w sprawie przystąpienia do PKM nadal nie podpisały Powiat Nowotomyski (najprawdopodobniej zrobi to 24 kwietnia) oraz Gmina Opalenica (sesja Rady Miejskiej w tej sprawie ma odbyć się 26 kwietnia).

Zgodnie z zapowiedziami wicemarszałka Wojciecha Jankowiaka, który kilka dni temu uczestniczył w spotkaniu z mieszkańcami Opalenicy, jeśli któryś z tych trzech samorządów wyłamie się w projektu, pociągi na linii Poznań – Nowy Tomyśl finansowane w ramach PKM będą dojeżdżały tylko do Buku.

Kolejne spotkanie w sprawie podpisania umów o dofinansowanie połączeń w ramach PKM zaplanowano na 7 maja.

Nowe pociągi na trasach

W piątek, 13 kwietnia urząd marszałkowski podpisał umowę o dofinansowanie na zakup pięciu pociągów, które docelowo mają wozić pasażerów na trasie Opalenica – Poznań – Września. Tabor będzie mógł być wykorzystywany również na innych odcinkach wchodzących w skład Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Miasta Poznania: Poznań – Oborniki – Rogoźno, Poznań – Szamotuły – Wronki, Poznań – Mosina – Czempiń, Poznań – Pobiedziska – Gniezno.

Pięć pociągów będzie kosztowało 120 milionów zł, a planowane dofinansowanie z UE (w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020) wyniesie 48,75 mln zł. Przetarg na dostawę nowych składów ma zostać ogłoszony w drugim kwartale 2018 r. Zakupione pociągi mają wyjechać na trasy w ciągu 18 miesięcy od podpisania umowy z ich dostawcą.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024