1 / 4

Dwa podmioty zakwalifikowały się do trzeciego etapu przedsięwzięcia „e-Van – uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1”, realizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach unijnego Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Teraz wykonawcy pracować będą nad opracowaniem i wykonaniem prototypów pojazdów oraz nad ich dalszym rozwojem.

Celem przedsięwzięcia „e-Van” jest stymulowanie wzrostu polskiej branży motoryzacyjnej poprzez wsparcie rozwoju i wdrożenia na rynek technologii alternatywnych źródeł energii w uniwersalnych pojazdach dostawczych o napędzie elektrycznym kat. N1.

Powstały pojazd ma cechować się przede wszystkim wysoką niezawodnością i trwałością, funkcjonalnym i ergonomicznym wnętrzem, nowoczesnym wyglądem oraz być oparty o uniwersalną platformę jezdną przeznaczoną pod różne zabudowy.

Przy wykorzystaniu finansowania, uruchomionego w ramach procedury zamówień przedkomercyjnych, opracowane zostaną pojazdy dostawcze kat. N1, o uniwersalnym zastosowaniu, charakteryzujące się zasięgiem co najmniej 250 km w przypadku pojazdu bateryjnego (BEV), przy ładowności co najmniej 1000 kg.

W drugim etapie czterech wykonawców przygotowało dokumentacje techniczną na bazie której powstaną prototypy pojazdów. Po ocenie wyników ich prac, NCBR dokonało wyboru dwóch najlepszych projektów. Są to pojazdy o napędzie elektrycznym. Wykonawcy pojazdów to Innovation AG oraz Autobox Innovations.

Teraz ich zadaniem będzie opracowanie i wykonanie prototypów pojazdów (platform z zabudową testową) i dokumentacji technicznej zabudowy testowej pojazdów w ramach dokumentacji technicznej pojazdu. Na prace mają kolejny rok. Wykonawcy za realizację prac w trzecim etapie otrzymają wynagrodzenie w maksymalnej wysokości 14 mln zł każdy.

W pierwszym kwartale 2023 r. NCBR dokona oceny prototypów przedstawionych przez podmioty biorące udział w przedsięwzięciu. Do czwartego etapu mają szansę przejść obydwaj wykonawcy, o ile ich konstrukcje przejdą testy pozytywnie oraz spełnią one wymagania jakościowe.

Łączny budżet całego przedsięwzięcia „e-Van” to 52 mln zł. Maksymalny łączny budżet brutto możliwy do uzyskania przez pojedynczego wykonawcę, który opracuje i rozwinie innowacyjną technologię w uniwersalnym pojeździe dostawczym BEV określony został na poziomie 20,4 mln zł. Pierwsze prototypy pojazdów będą gotowe na początku przyszłego roku, a gotowy już pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1 – pod jego koniec.

Czytaj więcej

Skomentuj