Projekt noweli o zwiększeniu wykorzystania biopaliw na posiedzeniu rządu

Projekt noweli o zwiększeniu wykorzystania biopaliw na posiedzeniu rządu
ZM/PAP
07.01.2025, o godz. 9:18
czas czytania: około 2 minut
0

Zwiększenie w transporcie energii odnawialnej, w tym pochodzącej z biopaliw do 14 proc. w 2030 r. przewiduje opracowany przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska projekt nowelizacji, którym we wtorek ma się zająć rząd. Ma on być przede wszystkim narzędziem w ograniczaniu emisji gazów cieplarnianych.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Projekt nowelizacji ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw stanowi implementację unijnej dyrektywy z 2018 r., której termin upłynął w 2021 r. – poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska.

Więcej zaawansowanych biokomponentów i energii elektrycznej w transporcie

W założeniach projektu wskazano, że sektor transportu jest odpowiedzialny za zużycie jednej trzeciej energii końcowej w UE, z czego znaczna część pochodzi z ropy naftowej. W 2018 r. transport był zaś odpowiedzialny za 25 proc. emisji gazów cieplarnianych w Unii i jest jedynym z sektorów, w którym poziom emisji wzrósł w porównaniu do 1990 r. “Zatem, by osiągnąć cel ogólny, jakim jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych w UE, należy podjąć wysiłki na rzecz ograniczenia emisyjności transportu” – podkreśla resort klimatu.

Jednym z proponowanych działań jest zwiększenie udziału energii odnawialnej w transporcie do poziomu 14 proc. w 2030 r., przy użyciu biopaliw i biokomponentów wyprodukowanych z roślin spożywczych i pastewnych, a także biokomponentów zaawansowanych, wytwarzanych w nowej technologii oraz energii elektrycznej w transporcie.

“Biorąc pod uwagę wprowadzane w dyrektywie REDII limity wykorzystania tego typu biopaliw w transporcie, a także konieczność znacznego zwiększenia udziału OZE w transporcie (z ok. 6,70 proc. w 2020 r. do 14 proc. w 2030 r.), niezbędne jest wprowadzenie narzędzi służących szerszemu wykorzystaniu biokomponentów zaawansowanych oraz energii elektrycznej w transporcie” – zaznaczono w założeniach.

Ścieżka dojścia do poziomów NCW

MKiŚ poinformowało, że projektowane przepisy przewidują określenie tzw. ścieżki dojścia, czyli corocznych poziomów NCW (narodowego celu wskaźnikowego) do 2030 r. Określono również limity dla stosowania biopaliw I generacji (z roślin spożywczych i pastewnych) w rozliczeniu celu w transporcie, a także minimalny udział biopaliw zaawansowanych w realizacji NCW.

Projekt przewiduje również uwzględnienie możliwości realizacji NCW z wykorzystaniem innych niskoemisyjnych paliw np. węglowych pochodzących z recyklingu, a także paliw odnawialnych niebiologicznego pochodzenia.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2025