Więcej zaawansowanych biokomponentów i energii elektrycznej w transporcie
W założeniach projektu wskazano, że sektor transportu jest odpowiedzialny za zużycie jednej trzeciej energii końcowej w UE, z czego znaczna część pochodzi z ropy naftowej. W 2018 r. transport był zaś odpowiedzialny za 25 proc. emisji gazów cieplarnianych w Unii i jest jedynym z sektorów, w którym poziom emisji wzrósł w porównaniu do 1990 r. “Zatem, by osiągnąć cel ogólny, jakim jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych w UE, należy podjąć wysiłki na rzecz ograniczenia emisyjności transportu” – podkreśla resort klimatu.
Jednym z proponowanych działań jest zwiększenie udziału energii odnawialnej w transporcie do poziomu 14 proc. w 2030 r., przy użyciu biopaliw i biokomponentów wyprodukowanych z roślin spożywczych i pastewnych, a także biokomponentów zaawansowanych, wytwarzanych w nowej technologii oraz energii elektrycznej w transporcie.
“Biorąc pod uwagę wprowadzane w dyrektywie REDII limity wykorzystania tego typu biopaliw w transporcie, a także konieczność znacznego zwiększenia udziału OZE w transporcie (z ok. 6,70 proc. w 2020 r. do 14 proc. w 2030 r.), niezbędne jest wprowadzenie narzędzi służących szerszemu wykorzystaniu biokomponentów zaawansowanych oraz energii elektrycznej w transporcie” – zaznaczono w założeniach.
Ścieżka dojścia do poziomów NCW
MKiŚ poinformowało, że projektowane przepisy przewidują określenie tzw. ścieżki dojścia, czyli corocznych poziomów NCW (narodowego celu wskaźnikowego) do 2030 r. Określono również limity dla stosowania biopaliw I generacji (z roślin spożywczych i pastewnych) w rozliczeniu celu w transporcie, a także minimalny udział biopaliw zaawansowanych w realizacji NCW.
Projekt przewiduje również uwzględnienie możliwości realizacji NCW z wykorzystaniem innych niskoemisyjnych paliw np. węglowych pochodzących z recyklingu, a także paliw odnawialnych niebiologicznego pochodzenia.
Komentarze (0)