Według szacunków ZNPK – około 85-95 proc. rynku towarowych przewozów nie będzie uprawniona do skorzystania z preferencyjnych taryf.
Wzrost cen energii to wzrosty cen frachtu kolejowego
Według kolejarzy wzrost cen energii dla przewoźników może doprowadzić do wzrostu cen frachtu kolejowego kluczowych surowców w tym m.in. węgla, paliw, kruszyw dla budownictwa czy zboża, co spowoduje dalszą presję inflacyjną.
Według ZNPK, obecna regulacja, która nie uwzględnia kolei, przyczyni się do dalszego odpływu ładunków z kolei na drogi.
Zastąpią lokomotywy elektryczne spalinowymi?
“W najlepszym dla kolei scenariuszu – do zastępowania lokomotyw elektrycznych lokomotywami spalinowymi tam gdzie będzie to operacyjnie możliwe – a taka możliwość pojawi się przede wszystkim poprzez przywracania do eksploatacji najstarszych typów lokomotyw charakteryzujących się najwyższymi emisjami” – podkreślono w apelu.
Członkami ZNPK są m.in: CTL Logistics, Lotos Kolej, Rail Polska, Pol-Miedź Trans.
Sejm uchwalił w czwartek ustawę wprowadzającą maksymalne ceny energii elektrycznej dla gospodarstw domowych, samorządów i małych i średnich firm. Zgodnie z nowymi przepisami dla gospodarstw ta cena wyniesie 693 zł za MWh, a dla samorządów i sektora MŚP – 785 zł za MWh.
Komentarze (0)