Reklama

AD1A FAMAK [29.05-30.06.24]

Raport: pokolenie Z odgrywa ważną rolę w transformacji klimatycznej

Raport: pokolenie Z odgrywa ważną rolę w transformacji klimatycznej
pap/jw
22.05.2024, o godz. 10:21
czas czytania: około 2 minut
0

Dla pokolenia Z ważne jest, w jaki sposób firma prowadzi swoje działania na rzecz równości i wyrównania szans na rynku pracy, ale również działania proekologiczne i proklimatyczne – wskazała Justyna Szczepanik, autorka raportu "Pokolenie Z a zielone umiejętności".

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1B KUBOTA [17.05-16.06.24]

Celem opublikowanego badania było sprawdzenie oczekiwań pokolenia Z, czyli osób urodzonych między 1995 a 2010 r., wobec rynku pracy, a także świadomości klimatycznej młodych ludzi w kontekście zielonej transformacji.

Transformacja klimatyczna

Według raportu 79% uczestników badania skorzystałoby z kompleksowego szkolenia zwiększającego zielone umiejętności. Ponad połowa respondentów wyraziła chęć przekwalifikowania się, gdyby pracodawca zaoferował szkolenia w zakresie zielonych kompetencji.

Twórcy raportu podkreślali rolę pokolenia Z w trwającej transformacji klimatycznej. – Pokładamy wielkie nadzieje w tym pokoleniu. Jesteśmy w takim momencie społeczno-gospodarczym, który rozpoczyna proces zielonej transformacji. Proces ten ma na celu osiągnięcie neutralności klimatycznej w 2050 r. – powiedziała Alicja Piekarz, ekspertka Polskiej Zielonej Sieci.

Piekarz dodała, że do osiągnięcia założonych celów potrzebni są zarówno wykwalifikowani pracownicy z wykształceniem technicznym, jak i osoby posiadające kompetencje miękkie z obszarów komunikacji, dziennikarstwa i zarządzania zasobami ludzkimi.

Impuls do zmian

– Kompetencje miękkie również będą się “zazieleniać” w kierunkach pro ekologicznych postaw – dodała ekspertka. Jej zdaniem młodzi ludzie wchodzący obecnie na rynek pracy dają mocny impuls do zmian. – Młodzi ludzie są bardzo na te zmiany otwarci, ale oczekują od firm zaprogramowania w tym kierunku, więc edukacja młodych ludzi i wszystkich branż ma duże znaczenie – mówiła Piekarz.

Justyna Szczepanik, autorka raportu, zwróciła uwagę, że pokolenie Z ma dużą świadomość w tematach klimatycznych, ale nie jest świadome, jak ważne są zielone kompetencje, które w związku z transformacją klimatyczną mogą być potrzebne za kilka lat.

– Pokolenie Z nie wie, jak może te kompetencje rozwijać. Tutaj jest rola pracodawców, żeby przejęli inicjatywę i wskazali kierunki możliwego rozwoju w firmach – dodała. Jej zdaniem działania te są potrzebne, ponieważ młodzi ludzie są świadomi konieczności szkolenia i podnoszenia swoich kompetencji, co jest z kolei potrzebne w dynamicznie zmieniającym się środowisku pracy.

Transparentność działań firmy

Szczepanik zwróciła również uwagę na wartości cenione przez pokolenie Z i oczekiwania względem przyszłego pracodawcy. – Jest to pokolenie bardzo wrażliwe, empatyczne i kładące nacisk na budowanie relacji. Dla nich najważniejsza jest rodzina, przyjaźń, miłość – powiedziała Szczepanik. – Jeżeli chodzi o wartości, które wyznają, przede wszystkim jest to szacunek do drugiego człowieka, empatia i uczciwość – podsumowała. Szczepanik zwróciła także uwagę na wartości cenione przez pokolenie Z w pracy, jako pierwszą podając transparentność działań firmy.

Raport “Pokolenie Z a zielone umiejętności” został przeprowadzony wśród osób urodzonych w latach 1995-2006 za pomocą kwestionariusza ankiety online (metoda badawcza CAWI), w skali ogólnokrajowej w okresie od 28 kwietnia do 5 maja 2024 r. Próba badawcza wyniosła 228 osób.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

AD2 NIEBEZPIECZNE [31.05-17.07.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Klimat
css.php
Copyright © 2024