Prawie co czwarty ankietowany planuje kupić rower w najbliższym roku. Do przesiadki na rower zachęcają Polaków wysokie ceny paliw, świadomość ekologiczna, coraz wyższy koszt wakacyjnych wycieczek oraz chęć zadbania o własne zdrowie.
Zastępstwo dla samochodu
Rosnącą popularność rowerów potwierdzają wyniki sprzedaży producentów rowerów. Przykładowo Kross w sezonie 2022 (IX 2021 – VIII 2022) zwiększył przychody o prawie 40 proc. Sprzedaż rowerów wzrosła w tym czasie ilościowo o 21 proc., natomiast sprzedaż rowerów elektrycznych w całym 2022 roku urosła ilościowo aż o 80 proc.
Wyraźnie widać, że wraz z rozwojem infrastruktury rowerowej nad Wisłą, coraz więcej Polaków zmienia swoje transportowe przyzwyczajenia na wzór tych, które obserwujemy w krajach Europy Zachodniej. Mieszkańcy większych miast wybierają rower jako środek transportu z uwagi na wygodę, funkcjonalność i poczucie niezależności. Znaczenie mają także aspekty ekonomiczne i coraz większa świadomość ekologiczna. Stąd coraz częściej rower zastępuje samochód nie tylko podczas codziennych dojazdów, ale staje się atrakcyjną alternatywą podczas weekendowych i wakacyjnych wyjazdów.
Rowery miejskie najpopularniejsze
Stale przybywa nowych ścieżek rowerowych, dzięki temu zarówno te krótsze jak i dłuższe odległości można wygodnie i bezpiecznie pokonać jednośladem. Wyniki badania „Monitoring rynku rowerów” przeprowadzonego przez Agencję Badawczą Difference, pokazują, że już 3/4 Polaków ma przynajmniej jeden rower, a blisko co czwarty ankietowany planuje kupić taki pojazd w ciągu najbliższego roku. Wśród najczęściej kupowanych rowerów prym wiodą rowery miejskie. Posiadanie ich deklaruje 46 proc. badanych. Rowery górskie natomiast 24 proc. ankietowanych.
– Mimo wysokiej inflacji w Polsce widzimy bardzo duże zainteresowanie rowerami ze strony klientów indywidualnych. Świadczy o tym nie tylko bardzo dobry poziom sprzedaży detalicznej, ale także wyniki badań. Według nich co czwarty badany zamierza kupić rower w najbliższym roku. Polacy docenili rolę roweru, który jest nie tylko sposobem na rekreację czy środkiem dojazdu do pracy. W obliczu coraz droższych wyjazdów wakacyjnych, szczególnie za granicę, w tym roku po raz kolejny sprawdzi się jako znakomita forma spędzania wolnego czasu dla całych rodzin – mówi Jacek Bugaj, członek zarządu KROSS.
Elektryczne szaleństwo
Wg sondażu Agencji Badawczej Difference bardzo dużym zainteresowaniem cieszą się w Polsce rowery elektryczne. Aż 40 proc. ankietowanych planujących zakup e-bike przyznało, że świetnie sprawdzi się on podczas codziennych dojazdów do pracy i szkoły. Jednodniowe wyprawy na e-bike’u planuje 46 proc. badanych, a zdaniem 47 proc. rower elektryczny świetnie sprawdzi się podczas dłuższych podróży i wypraw. Polacy doceniają rowery ze wspomaganiem elektrycznym za wygodę, łatwość przemieszczania się i możliwość pokonywania długich dystansów. Klienci rozważający zakup roweru elektryczne najczęściej wybierają modele miejskie (37 proc.) lub trekkingowe (24 proc.).
[1] „Monitoring rynku rowerów” – agencja Difference dla Kross
Komentarze (0)