Jak opisuje PAP wcześniej w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów wskazano, że przyczyną zmian jest konieczność pilnego zabezpieczenia dodatkowych środków na realizację inwestycji wynikająca z negatywnych skutków agresji Rosji na Ukrainę.
Inflacja i wzrost cen paliw
Wyjaśniono, że w ostatnim czasie zaobserwowano kilka negatywnych trendów związanych z odpływem obywateli Ukrainy z Polski, wzrostem cen w wybranych asortymentach oraz wydłużeniem okresu oczekiwania na dostawy surowców.
Jak podano, według szacunków pracownicy branży budowlanej z Ukrainy mogą stanowić blisko 28 proc. ogółu pracowników. Wzrost cen dotyczy natomiast szeregu materiałów niezbędnych przy realizacji inwestycji.
“Należy też zwrócić uwagę na wysoki poziom inflacji, który przekłada się w dalszej kolejności na wzrost pozostałych elementów składowych wpływających na cenę realizacji materiałów, usług czy też poziomu płac. W tym kontekście, w szczególności wskazać należy wzrost ceny paliw oraz stali” – dodano.
Zwrócono uwagę, że wzrosty cen paliwa przyspieszyły szczególnie w ostatnich tygodniach po inwazji na Ukrainie, choć istotne wzrosty były już odnotowywane w zeszłym roku, dodatkowo racjonowany może być okresowo dostęp do paliw.
Stal także drożeje
“W przypadku stali mamy do czynienia ze wzrostem cen od dłuższego czasu, niemniej dodatkową istną rolę może tu pełnić ograniczenie importu stali z Rosji, Ukrainy oraz Białorusi. Skutkuje to dużą niepewnością na rynku, co do cen materiałów oraz dostępności pracowników” – napisano w wykazie prac rządu.
Pierwotny budżet “Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 (z perspektywą do 2025 r.)” wynosił 105 mld zł. Jego aktualizacje przyniosły zwiększenie limitu wydatków. W lipcu 2017 r. do 135 mld zł, we wrześniu 2019 r. do 142,2 mld zł, a ostatnia z czerwca 2020 r. do 163,9 mld zł.
Obwodnice
Rada Ministrów ma zdecydować także o zwiększeniu o 115 mln zł puli środków na “Program Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030”.
Chodzi o projekt uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą “Program Budowy 100 Obwodnic na lata 2020 – 2030”. Za realizację tego rządowego programu odpowiedzialna jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Obecnie prowadzone są prace przygotowawcze dla 84 obwodnic. Czternaście kolejnych jest na etapie realizacji.
Komentarze (0)