„Sądeczanka” w końcu do budowy. Wniosek środowiskowy po wakacjach

„Sądeczanka” w końcu do budowy. Wniosek środowiskowy po wakacjach
11.06.2021, o godz. 8:32
czas czytania: około 2 minut
0

Nowa droga nr 75 Brzesko-Nowy Sącz, tzw. sądeczanka, powinna zostać wybudowana jak najszybciej – to konkluzja czwartkowego spotkania przedstawicieli GDDKiA, lokalnych samorządów i władz województwa małopolskiego. Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej zostanie złożony po wakacjach.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

W czwartkowym spotkaniu wzięli udział parlamentarzyści i samorządowcy z gmin, przez które przebiegać ma nowa droga: Nowy Sącz, Czchów, Łososina Dolna, Iwkowa, Gnojnik, Lipnica Wielka. Obecni byli także marszałek i wojewoda małopolski.

„Wszyscy obecni ustalili, że droga powinna zostać wybudowana jak najszybciej. W związku z tym, GDDKiA poinformowała, że po wakacjach złożony zostanie wniosek o wydanie decyzji środowiskowej do RDOŚ w Krakowie, uwzględniający trzy warianty wskazane przez Komisję Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych – podsumowała rzeczniczka krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Iwona Mikrut.

W zeszłym miesiącu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zaapelował do samorządowców o konsensus ws. przebiegu nowej drogi nr 75 Brzesko-Nowy Sącz. Jak przypomniał, inwestycja ma zapewnione finansowanie, a GDDKiA prowadzi prace przygotowawcze. Brakuje tylko zgody gmin.

Nowa „sądeczanka” została wpisana w 2017 r. do Programu Budowy Dróg Krajowych, w którym zarezerwowano wtedy na nią prawie 1,8 mld zł. W połowie ub.r. rząd przyjął uchwałę zwiększającą wydatki na ten program, dzięki czemu środki na budowę drogi nr 75 zostały podwyższone o 1,4 mld zł do blisko 3,2 mld zł.

Zgodnie z planami dwujezdniowa droga krajowa nr 75 Brzesko-Nowy Sącz będzie drogą klasy główna przyspieszona, z dwiema jezdniami po dwa pasy ruchu, o długości około 50 km (w zależności od wariantu przebiegu długość odcinka waha się od 43,9 do 51,5 km). Dostępność do niej będzie zrealizowana poprzez węzły i skrzyżowania z jednoczesnym wskazaniem do całkowitego wyeliminowania zjazdów.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opracowała i przedstawiła gminom w sumie 22 warianty przebiegu drogi. „Na dzisiaj sytuacja jest taka, że żaden z nich nie jest akceptowany przez poszczególne samorządy – w zależności od tego, z którym samorządem rozmawiamy, to kolejny wariant nie odpowiada” – relacjonował Adamczyk.

Jak dodał, z punktu widzenia wnoszących uwag najkorzystniej byłoby, żeby ta droga prowadziła przez góry tunelami i estakadami, ale obecnie państwa polskiego nie stać na tak drogą i skomplikowaną inwestycję.

Zdaniem ministra ogłoszenie przetargu i realizacja zadania możliwa byłaby w latach 2023-2026.

W październiku ub.r. została podpisana umowa na zaprojektowanie i zbudowanie tzw. łącznika brzeskiego o długości ok. 3 km łączącego drogę krajową nr 75 z autostradą A4, stanowiącego pierwszą część „sądeczanki”. Kończy się też budowa mostu na Dunajcu w Kurowie k. Nowego Sącza, przez który ma przebiegać nowa trasa.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024