Reklama

AD1A EGOE [27.03-27.04.24]

„Sądeczanka” w końcu do budowy. Wniosek środowiskowy po wakacjach

„Sądeczanka” w końcu do budowy. Wniosek środowiskowy po wakacjach
11.06.2021, o godz. 8:32
czas czytania: około 2 minut
0

Nowa droga nr 75 Brzesko-Nowy Sącz, tzw. sądeczanka, powinna zostać wybudowana jak najszybciej – to konkluzja czwartkowego spotkania przedstawicieli GDDKiA, lokalnych samorządów i władz województwa małopolskiego. Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej zostanie złożony po wakacjach.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1b wykroczenia 10.06 [23.04-10.06.24]

W czwartkowym spotkaniu wzięli udział parlamentarzyści i samorządowcy z gmin, przez które przebiegać ma nowa droga: Nowy Sącz, Czchów, Łososina Dolna, Iwkowa, Gnojnik, Lipnica Wielka. Obecni byli także marszałek i wojewoda małopolski.

„Wszyscy obecni ustalili, że droga powinna zostać wybudowana jak najszybciej. W związku z tym, GDDKiA poinformowała, że po wakacjach złożony zostanie wniosek o wydanie decyzji środowiskowej do RDOŚ w Krakowie, uwzględniający trzy warianty wskazane przez Komisję Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych – podsumowała rzeczniczka krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Iwona Mikrut.

W zeszłym miesiącu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zaapelował do samorządowców o konsensus ws. przebiegu nowej drogi nr 75 Brzesko-Nowy Sącz. Jak przypomniał, inwestycja ma zapewnione finansowanie, a GDDKiA prowadzi prace przygotowawcze. Brakuje tylko zgody gmin.

Nowa „sądeczanka” została wpisana w 2017 r. do Programu Budowy Dróg Krajowych, w którym zarezerwowano wtedy na nią prawie 1,8 mld zł. W połowie ub.r. rząd przyjął uchwałę zwiększającą wydatki na ten program, dzięki czemu środki na budowę drogi nr 75 zostały podwyższone o 1,4 mld zł do blisko 3,2 mld zł.

Zgodnie z planami dwujezdniowa droga krajowa nr 75 Brzesko-Nowy Sącz będzie drogą klasy główna przyspieszona, z dwiema jezdniami po dwa pasy ruchu, o długości około 50 km (w zależności od wariantu przebiegu długość odcinka waha się od 43,9 do 51,5 km). Dostępność do niej będzie zrealizowana poprzez węzły i skrzyżowania z jednoczesnym wskazaniem do całkowitego wyeliminowania zjazdów.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opracowała i przedstawiła gminom w sumie 22 warianty przebiegu drogi. „Na dzisiaj sytuacja jest taka, że żaden z nich nie jest akceptowany przez poszczególne samorządy – w zależności od tego, z którym samorządem rozmawiamy, to kolejny wariant nie odpowiada” – relacjonował Adamczyk.

Jak dodał, z punktu widzenia wnoszących uwag najkorzystniej byłoby, żeby ta droga prowadziła przez góry tunelami i estakadami, ale obecnie państwa polskiego nie stać na tak drogą i skomplikowaną inwestycję.

Zdaniem ministra ogłoszenie przetargu i realizacja zadania możliwa byłaby w latach 2023-2026.

W październiku ub.r. została podpisana umowa na zaprojektowanie i zbudowanie tzw. łącznika brzeskiego o długości ok. 3 km łączącego drogę krajową nr 75 z autostradą A4, stanowiącego pierwszą część „sądeczanki”. Kończy się też budowa mostu na Dunajcu w Kurowie k. Nowego Sącza, przez który ma przebiegać nowa trasa.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad1d MBP [12.04-27.05.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD3b PZO 2024 [19.04-11.06.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024