Reklama

AD1 Regionalne Leszno [05.11 – 25.11.2024]

Samorządy odwołują przetargi. Najczęstszym problemem jest cena

Samorządy odwołują przetargi. Najczęstszym problemem jest cena
szp
13.03.2018, o godz. 9:50
czas czytania: około 3 minut
0

Od początku października 2017 r. w Polsce było ok. 20 nierozstrzygniętych przetargów na inwestycje o wartości co najmniej 18 mln zł. Problemy ze znalezieniem wykonawcy mają zwłaszcza samorządy.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1B BDO zamknięcie roku [14.10-22.11.24]

Dane zebrała firma badawcza PMR. Wśród – jak dotąd – nieudanych inwestycji można znaleźć zarówno plany rządowe, jak i samorządowe.

Wysokie oferty

Po konieczności unieważnienie poprzedniego, nowy przetarg ogłoszono m.in. na przebudowę ulic Łukasińskiego, Bierzarina i Walczaka w Gorzowie Wlk. Przy budżecie sięgającym 46,1 mln zł najtańsza oferta była droższa o 23,2 proc. Podobnie było z halą widowiskowo-sportową w Puławach (budżet 43,1 mln zł, najniższa oferta wyższa o 50 proc.), czy Gminnym Ośrodkiem Kultury w Przecławiu (odpowiednio 18,7 mln zł i 33,7 proc.).

O ponad 70 proc. najniższa kwota przekraczała budżet (13,6 ml zł) na rozbudowę i przebudowę budynku Wojewódzkiego Specjalistycznego Szpitala Dziecięcego w Olsztynie. Tu również konieczne było ogłoszenie nowego przetargu. Jeszcze gorzej było w Mielcu. Do przetargu na budowę tamtejszej hali widowiskowej, na którą planowano wydać 80 mln zł, nie zgłosiła się żadna firma.

Postępowania unieważniono też dla: Centrum Aktywizacji i Integracji Społecznej w Grodzisku Mazowieckim (szacunkowy koszt – 42,7 mln zł, a najtańsza oferta wyższa od niego 30 proc.), Stadionu Sandecji w Nowym Sączu (odpowiednio 40,7 mln zł i 19,9 proc.), hali sportowej w Będzinie (18,4 mln zł i 7,6 proc.), Centrum Kształcenia Praktycznego w Kielcach (26 mln zł i 13,8 proc.), czy rozbudowę i modernizację pawilonu Krakowskiego Szpitala Specjalistycznego (14,7 mln zł i 27,2 proc.).

Pecha ma też Łódź. Na przebudowę Pl. Wolności miasto planowało wydać 36,4 mln zł, podczas gdy najtańsza oferta przekroczyła tę kwotę aż o 76 proc. Niepewna pozostaje również rozbudowa łódzkiego Teatru Powszechnego. Zaproponowana przez potencjalnego wykonawcę kwota przekraczała budżet inwestycji (wart 18,7 mln zł) o 89 proc. A to i tak nie rekord.

Pierwszy etap budowy trasy N-S w Radomiu miał kosztować 15,4 mln zł. Oferty były  wyższe o co najmniej 90,3 proc. Na rozbudowę i modernizację dworca autobusowego w Kielcach planowano wydać 32,3 mln zł, a najtańszy wykonawca zaproponował kwotę wyższą aż o 98,5 proc.

Pozostałe inwestycje przywoływane przez PMR dotyczyły przeważnie tych realizowanych przez rząd, podległe mu instytucje oraz uczelnie.

Ofert dla Muzeum Historii Polski na terenie Cytadeli Warszawskiej były co najmniej 17 proc. wyższe niż budżet inwestycji sięgający 393 mln zł. Obwodnica Niemodlina to budżet 181 mln zł i oferty zaczynające się od 215 mln – o 19 proc. wyższe od planowanych. O ponad połowę przekroczono kwotę szacowanych wydatków na budowę komendy Policji w Sosnowcu.

Nierozstrzygnięte przetargi za 500 mln zł

Jak podaje PMR suma zaplanowanych, a nierozstrzygniętych inwestycji o budżecie co najmniej 20 mln zł tylko od początku 2018 r. sięgnęła niemal pół miliarda złotych. Analitycy PMR zauważają (choć to dość powszechna wiedza), że problemem są przede wszystkim rosnące ceny materiałów, mała liczba firm podwykonawczych i brak pracowników.

Sytuacji nie poprawie też zapewne decyzja jednego z największych graczy w branży budowlanej, czyli Skanski, która planuje zwolnienie ponad 2,3 tys. pracowników, zamykanie oddziałów i skupienie się działalności w siedmiu największych polskich miastach.

Źródło: www.kurier.pap.pl

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024