Senat zaproponował poprawki do nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym

Senat zaproponował poprawki do nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym
MŁ/PAP
14.07.2023, o godz. 14:24
czas czytania: około 2 minut
0

Zwiększenie dopłaty dla organizatorów publicznych przewozów autobusowych z 3 zł do 5 zł lub, w przypadku związków powiatowo–gminnych, do 6 zł do jednego wozokilometra - zakłada jedna z zaproponowanych w piątek przez Senat poprawki do nowelizacji o publicznym transporcie zbiorowym. Oto inne poprawki zaproponowane przez Senat.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Senatorowie zaproponowali też zwiększenie dopłaty do przewozów autobusowych z budżetu państwa z 400 mln zł do 900 mln zł z dofinansowaniem z rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA).

Wszyscy za

Za przyjęciem poprawek do nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych głosowało 95 senatorów, nikt nie był przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.

Wcześniej Sejm przyjął nowelizację, zwiększającą do 1 mld zł z 800 mln zł roczną kwotę wsparcia dla linii autobusowych, z czego wkład z budżetu państwa miał wynosić 400 mln zł.

Ministerstwo Infrastruktury gwarantuje na wsparcie samorządów uruchamiających połączenia autobusowe corocznie 800 mln zł począwszy od 2020 r.

Coraz większe zainteresowanie dla połączeń z dofinansowaniem FRPA

Jak wynika z danych resortu infrastruktury, zainteresowanie samorządów uruchamianiem połączeń z dofinansowaniem z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych rośnie z roku na rok. O ile w 2019 r. dofinansowanych zostało 1228 linii komunikacyjnych kwotą 10 mln zł, w 2020 r. przewozy z dofinansowaniem wykonywane były na 2834 liniach, które zostały dofinansowane 139 mln zł.

Z kolei w 2021 r. dopłatą objęto w skali kraju 4371 linii, a kwota dopłaty przekazana organizatorom wynosiła 358 mln zł. W 2022 r. dopłatą objęto 5705 linii komunikacyjnych, a wnioskowana przez organizatorów kwota dopłaty z FRPA to ponad 631 mln zł.

Większa elastyczność w umowach o dofinansowanie

Ustawa, zakłada też wprowadzenie możliwości zawierania przez wojewodę z organizatorem przewozów, zarówno rocznych, jak i wieloletnich umów o dopłatę. Umowa ta będzie zawierana na czas oznaczony, nie dłuższy niż 10 lat. Obecnie umowy z dofinansowaniem z FRPA o charakterze użyteczności publicznej zawierane są co roku.

Projekt zakłada ponadto utrzymanie możliwość ubiegania się o dopłatę z budżetu państwa, jeśli chodzi o stosowanie ulg ustawowych za przejazd przez przewoźników, którzy nie są operatorami publicznego transportu zbiorowego.

Ustawa przewiduje też, że badania techniczne ciągników rolniczych będą mogły być wykonywane na miejscu w gospodarstwie, dzięki czemu rolnik nie będzie musiał jeździć do okręgowej stacji kontroli pojazdów.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2025