TBM (Tunnel Boring Machine) przypłynęła do Świnoujścia z portu Nansha w Chinach na statku Da Chang, pokonując Północną Drogę Morską.
„Można powiedzieć, że dzisiaj perspektywy, które przed nami, w kwestii stałego – wreszcie – połączenia Świnoujścia z Polską są realizowane. (…) Około pół roku – to czas, kiedy wykonawca zrealizuje komorę startową, kiedy zmontuje w niej maszynę TBM, która jest dzisiaj rozładowywana i ta maszyna będzie mogła rozpocząć wiercenie tunelu” – powiedział w piątek podczas briefingu prasowego prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. Dodał, że wcześniej odbędzie się „chrzest” maszyny, której imię wybiorą mieszkańcy miasta.
„Ten rząd od początku mówił, że jego celem jest polityka zrównoważonego rozwoju, polityka likwidacji wykluczeń – zarówno w sferze społecznej (…), ale również wykluczeń w wymiarze przestrzennym, komunikacyjnym. (…) To przekłada się na konkretne problemy ludzi w ich codziennym życiu, chociażby mieszkańców Świnoujścia i gości, którzy muszą korzystać z przepraw promowych, co jest niewygodne, utrudnia codzienne funkcjonowanie” – powiedział sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marcin Horała.
TBM została wyprodukowana w Chinach, specjalnie do drążenia tunelu pod Świną. Ma długość 101 m i waży 2,74 tys. ton. Będzie przewiercała się pod dnem Świny, wykonując jednocześnie obudowę tunelu z prefabrykowanych elementów.
Maszyna wiercenie rozpocznie na wyspie Uznam i po przejściu pod dnem Świny zakończy pracę na wyspie Wolin. Tunel w najgłębszym miejscu znajdzie się 10 m pod dnem cieśniny, która w tamtym miejscu ma 13,5 m głębokości.
Długość inwestycji będzie wynosić 3,4 km; sam tunel, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,48 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia.
Obecnie na wyspie Uznam budowana jest komora startowa – będzie miała 120 m długości i 20 m szerokości. Wykonywany jest wykop pod płytę denną komory. Na wyspie Wolin budowana jest natomiast komora odbiorcza maszyny TBM. Działa też zakład prefabrykacji, w którym wykonywane są elementy obudowy tunelu (tubingi).
Inwestorem jest miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin.
Koszt inwestycji wynosi ponad 912 mln zł, z czego ponad 775 mln zł to unijne dofinansowanie. Resztę inwestor, miasto Świnoujście, dokłada z własnego budżetu. Prace mają się zakończyć w ostatnim kwartale 2022 r. Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR i Gulermak.
Obecnie z wyspy Wolin na wyspę Uznam, na której znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi, kursują promy pasażersko-samochodowe na dwóch przeprawach – Warszów i Centrum.
Rozpoczęcie drążenia tunelu planowane jest na marzec 2021 r. Budowa stałego połączenia ma się zakończyć we wrześniu 2022 r.
Komentarze (0)