Rower metropolitalny Mevo wystartuje z opóźnieniem. Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot tłumaczy zmianę terminu przyczynami technicznymi i organizacyjnymi.

Uruchomienie systemu, zaplanowane na 18 listopada, nastąpi prawdopodobnie trzy tygodnie później. Na wdrożenie systemu roweru Mevo składa się wiele powiązanych elementów: konstrukcja prototypowego roweru i uruchomienie procesu technologicznego jego produkcji, instalacja 660 stacji postojowych, system IT pozwalający na zarządzanie i wypożyczanie rowerów oraz uruchomienie centrum monitoringu.

Stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot, które w imieniu 14 samorządów realizuje system roweru metropolitalnego, podkreśla, że monitoruje na bieżąco postęp prac nad projektem i będzie informowało na bieżąco, czy zakładany termin 21 dni opóźnienia zostanie dotrzymany.

Eko-lokator 300 x 250

Problem z terenem

Prace są finalizowane. Dużym wyzwaniem było przekazanie operatorowi systemu utwardzonych terenów, na których można było dokonać montażu stacji postojowych dla rowerów.

– Drobne opóźnienia spowodowane były też koniecznością utwardzania gruntów pod stacje, do czego konieczne było wynajęcie wykonawców robót budowlanych na terenie wszystkich czternastu gmin. Tymczasem rynek budowlany jest bardzo trudny ze względu na realizację setek inwestycji finansowanych w ramach projektów europejskich i brakuje wolnych rąk do pracy – mówi Michał Glaser, dyrektor biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.

Stojaki pojawiły się już w większości miast i miejscowości i większości wyznaczonych lokalizacji. Niedawno udoskonalony został system ich mocowania, aby nie odstawały od podłoża w przypadku pochyłych i nierównych powierzchni.

Testy trwają. Co z zimą?

Firma Nextbike, zwycięzca przetargu, prowadzi testy rowerów, aplikacji do wypożyczania, systemu rejestracji oraz działania centrum monitoringu. Dopracowane są kluczowe elementy roweru, takie jak: napęd, zamek elektryczny oraz system informatyczny, który umożliwiać będzie szybkie (do 15 sek.) i łatwe wypożyczanie pojazdu za pomocą kart zbliżeniowych (takich jak bilet miesięczny, legitymacja studencka, czy karta mieszkańca), a także smartfonów.

Szacowane obecnie na trzy tygodnie opóźnienie uruchomienia systemu oznacza, że rowery będzie można wypożyczać dopiero w połowie grudnia lub nawet później. Będzie już trwała astronomiczna i kalendarzowa zima. Czy to nie niepokoi inwestora?

– Chcemy nie tylko, aby trend coraz częstszego korzystania w codziennych podróżach z roweru był kontynuowany przez mieszkańców Gdańska i metropolii, ale wraz z Mevo rozpocząć nowy trend: aby rowerem jeździć nie tylko w sezonie wiosna-jesień, ale również w mniej sprzyjającej aurze – odpowiada Michał Glaser.

– Skoro masowe poruszanie się rowerami zimą jest możliwe w miastach Skandynawii takich jak Kopenhaga, nie widzimy przeciwwskazań, dla których nie miałoby się to sprawdzić w gminach Obszaru Metropolitalnego – dodaje.

Rower Mevo będzie jednym z pierwszych dużych systemów w Polsce, który będzie funkcjonował przez 12 miesięcy w roku uzupełniając dostępną ofertę transportową komunikacji publicznej. Zimą dostępne będzie 30 proc. floty – czyli dokładnie tyle, ile jeździć ma w pilotażowej fazie systemu (100 proc. pojazdów będzie dostępnych wiosną 2019 r.).

Rowery dostarczy spółka-córka Nextbike, firma NB Tricity. W sumie będzie to 4080 jednośladów. Wszystkie będą miały napęd wspomagany elektrycznie. Rowery Mevo pojawią się w 14 gminach: Gdańsk, Gdynia, Sopot, Tczew, Pruszcz Gdański, Rumia, Reda, Puck, Władysławowo, Żukowo, Kartuzy, Stężyca, Somonino, Sierakowice.

Koszt systemu to w sumie 40 mln zł (dofinasowanie z UE ponad 17 mln). Jest to flagowe i najważniejsze przedsięwzięcie w ramach RPO w na Pomorzu. Mevo to największy i najnowocześniejszy tego typu system rowerów publicznych w Europie.

Działanie Mevo będzie oparte o rowery miejskie czwartej generacji. Każdy pojazd wyposażony jest w moduły GPS i GSM. Wypożyczenie odbywać się będzie intuicyjne: za pomocą aplikacji mobilnej w smartfonie (system operacyjny Android oraz iOS), poprzez moduł NFC (zbliżenie smartfona do terminala w rowerze), skanowanie kodu QR lub przy pomocy karty zbliżeniowej.

W Trójmieście ruszą rowery miejskie Mevo. Start w listopadzie

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

1 Komentarz

  1. “Mevo to największy i najnowocześniejszy tego typu system rowerów publicznych w Europie.” to jest absolutna nie prawda! Największy taki system, oparty na pedelcach (e-bike’ach) jest realizowany w Paryżu przez Smoove i jest kilkukrotnie większy niż system Nextbika w 3City.

    Jeśli autor nie zna tematu to niech nie używa takich określeń bo jest to wprowadzanie w błąd opinii publicznej.

Skomentuj