Szef PZPM: jeżeli pojazdy na wodór staną się popularniejsze, cena tego paliwa może spaść

Szef PZPM: jeżeli pojazdy na wodór staną się popularniejsze, cena tego paliwa może spaść
MŁ/PAP
29.08.2024, o godz. 10:26
czas czytania: około 3 minut
0

Jeżeli zielony wodór będzie używany również w pociągach i statkach a skala jego wytwarzania będzie znacznie większa, to może się okazać, że koszty tego paliwa oraz samochodów wodorowych będą bardzo spadać - powiedział PAP prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) Jakub Faryś.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Z informacji podanych na stronie internetowej PZPM wynika, że w Polsce jest obecnie 258 samochodów wodorowych. Do tej pory w 2024 r. zarejestrowano ich 40, czyli o 50 proc. mniej niż w analogicznym okresie rok temu. (stan na 31 lipca 2024 r.).

Ile mamy stacji tankowania wodoru w Polsce?

Prezes PZPM Jakub Faryś w rozmowie z PAP przekazał, że obecnie w Polsce funkcjonują cztery stacje tankowania wodoru. “Na koniec lipca mieliśmy cztery ogólnodostępne stacje z dziewięcioma punktami tankowania” – powiedział.Zaznaczył, że ilość tych stacji jest wynikowa do ilości pojazdów. W jego ocenie, tego typu stacje będą powstawać wraz z popytem na samochody wodorowe. Ponadto, jak poinformował Faryś, obecnie w Polsce stacje wodorowe są budowane tak, aby były one uniwersalne – zarówno do samochodów osobowych, jak i pojazdów ciężkich.

Orlen planuje budowę kolejnych stacji

Grupa Orlen informowała wcześniej w sierpniu, że planuje ona zbudować ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego w Polsce, Czechach i na Słowacji.”Biorąc pod uwagę wielkość tych krajów, spodziewam się, że Orlen zbuduje ok. 70 stacji w Polsce. Byłoby to mniej więcej cztery-pięć stacji na województwo, co oznacza, że jeżeli te stacje byłyby rozłożone równomiernie, to moglibyśmy mówić o wygodnym tankowaniu wodoru” – powiedział Faryś.

Zielony, niebieski i szary wodór

Ekspert zwrócił uwagę, że aby samochód wodorowy w świetle prawa był zeroemisyjny musi on być zatankowany zielonym wodorem.

“Komisja Europejska i władze krajów członkowskich parlamentu UE traktują samochody wodorowe z ogniwem paliwowym jako zeroemisyjne, ale oczywiście tam musi być tankowany zielony wodór” – podkreślił.

“Szarego czy niebieskiego wodoru nie można zatankować do ogniwa paliwowego, to jest technicznie niemożliwe. Do samochodu wodorowego należy tankować zielony wodór – wtedy będzie spełniał on wszystkie oczekiwania dot. zero emisyjności” – wyjaśnił.

Uniwersalny wodór

W ocenie Jakuba Farysia, zaletą pojazdów na wodór jest fakt, że takie paliwo oprócz pojazdów kołowych można używać również np. w pociągach czy statkach. “Baterii można używać wyłącznie w pojazdach kołowych i nie szynowych. Natomiast wodór ma tę zaletę, że można go używać również np. w pociągach czy statkach. Jeżeli ten nośnik energii będzie używany w tego typu pojazdach i skala wytwarzania zielonego wodoru będzie znacznie większa, to może się okazać, że koszty tego paliwa i samochodów będą bardzo spadać”.

Zielony wodór jest pozyskiwany w procesie elektrolizy wody przy użyciu zielonej energii. Najtańszym, ale i najbardziej szkodliwym dla środowiska typem tego gazu jest tzw. wodór szary. Uzyskuje się go wykorzystując węgiel i gaz ziemny. Podczas wytwarzania kilograma tego surowca do atmosfery trafia 9,3 kg CO2. Innym typem wodoru jest wodór niebieski, który pozyskuje się w ten sam sposób co szary, jednak CO2 jest w tym przypadku wychwytywany i składowany. 

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024