Jak we wtorek, 29 grudnia podał w komunikacie rzecznik PKP Michał Stilger, ogłoszony zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami przetarg to kolejny etap jednego z największych i najważniejszych przedsięwzięć realizowanych przez PKP S.A. w ramach Programu inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023.
W sierpniu 2019 r. PKP S.A. i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i podpisały umowę z wykonawcą projektu budowy nowego dworca oraz modernizacji peronów na stacji Olsztyn Główny, a pod koniec czerwca tego roku zaprezentowane zostały efekty zaawansowanych prac – główne założenie projektowe i wizualizacje nowego dworca.
Według rzecznika, ważną kwestią dla inwestorów było także podtrzymanie latem 2019 r. przez Generalnego Konserwatora Zabytków decyzji Warmińsko-Mazurskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o niewpisaniu kompleksu olsztyńskich dworców kolejowego i autobusowego do rejestru zabytków. W rejestrze zabytków ruchomych ujęte zostały natomiast napisy przestrzenne „Dworzec Kolejowy” i „Dworzec Autobusowy” oraz mozaika znajdującą się wewnątrz dworca kolejowego. Ochroną konserwatorską zostały objęte także wiaty na peronach 2., 3. i 4.
Jak podano w komunikacie PKP, najważniejsze cechy nowego dworca to nowoczesna bryła, funkcjonalność i koncentracja przede wszystkim na obsłudze pasażerów, ale w nowym obiekcie nie zabraknie również przestrzeni dla najemców komercyjnych. Nowy Dworzec Główny został zaprojektowany jako indywidualna koncepcja, dzięki czemu możliwe było uwzględnienie w projekcie lokalnych uwarunkowań: potrzeb pasażerów kolei i mieszkańców miasta, a także – poprzez powiązanie z przystankami autobusowymi i tramwajowymi oraz parkingiem – układu przestrzennego okolicy.
Dzięki będzie mógł powstać węzeł przesiadkowy integrujący transport kolejowy oraz komunikację miejską. PKP zależało także na tym, aby nowy obiekt w pełni wpisywał się w tkankę miejską, jednocześnie odznaczając się oryginalnością i reprezentacyjnością. Nowy budynek dworca, dzięki przebudowie przejścia podziemnego, będzie też połączony ze zmodernizowanymi peronami oraz Zatorzem.
Przy założeniu, że dalsze etapy inwestycji, wynikające m.in. z otrzymania decyzji administracyjnych i wyboru wykonawcy oraz samego przebiegu prac, będą mogły być realizowane zgodnie z przyjętym harmonogramem, zakończenie budowy dworca i udostępnienie go podróżnym będzie możliwe pod koniec 2022 r. Na budowę nowego dworca PKP uzyskały dofinansowanie ze środków unijnych, w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.
Komentarze (0)