– Jesteśmy na etapie konsultacji międzyresortowych i mam nadzieję, że jesienią będziemy mogli przedstawić projekt – wyjaśnia minister infrastruktury. – Wszystko zależy od tempa prac. Zmiana ma na celu decentralizację polityki ustalania cen dostarczania wody i odbioru ścieków, czyli taryf. Natomiast wszystkie obecne podwyżki wynikają z ustawy, którą swego czasu uchwaliło Prawo i Sprawiedliwość – podkreśla minister Klimczak.
Taryfowe kompetencje w gestii gmin
Minister Infrastruktury wyjaśnił również, że w obecnych realiach prawnych, cenę wody ustalają przedsiębiorstwa wodociągowo – kanalizacyjne, a pod względem formalnym sprawdza je Państwowe Gospodarstwo Wodne „Wody Polskie”, nie rady gmin.
– Rady gmin, czyli de facto mieszkańcy, nie mają wpływu na ustalanie cen wody – zaznacza minister Dariusz Klimczak. – Zagadnienie związane z taryfikacją wody powinno wrócić do rad gmin i tam samorządowcy powinni decydować o taryfach. Dodam też, że nie znam samorządowca, który robiłby na złość mieszkańcom, którzy go wybierają. Niech więc oni ustalą cenę wody – podsumowuje Minister Infrastruktury.
Pierwszy metr sześcienny wody z 1 zł
Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak podjął też temat dotyczący rozważanego podczas publicznych debat, projektu wprowadzona stawki rodzinnej za wodę, zgodnie z którą np. za pierwszy 1 m sześc. wody gospodarstwo domowe zapłaci 1 zł lub nie poniesie kosztów.
– Wśród rozwiązań, które omawiamy, jest taka propozycja – mówi minister Klimczak. – Chodzi o to, żeby dać samorządom możliwość ustalania różnego rodzaju taryf. Warto więc, żeby takie kompetencje miały przedsiębiorstwa wodociągowo – kanalizacyjne lub rady gmin.
Temat ten poruszył również wiceminister Infrastruktury Przemysław Koperski, co opisaliśmy w artykule pt.: Wiceszef MI Przemysław Koperski: chcemy bezpłatnego dostępu do wody pitnej dla rodzin w określonym zakresie.
15 procentowy próg kompetencji
Przy okazji dodajmy, że opublikowane w kwietniu br., w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów RP (Rządu), założenia projektu Ustawy o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę oraz zbiorowym odprowadzaniu ścieków, przewidują częściowy powrót do rozwiązań obowiązujących przed wejściem w życie przepisów Ustawy z dnia 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę oraz zbiorowym odprowadzaniu ścieków.
MI zakłada też, że nowe przepisy ponownie przypiszą radzie gminy wyłączne kompetencje do zatwierdzania taryf za wodę i ścieki. Nowe przepisy mają być oparte na rozwiązaniach sprzed wejścia w życie ustawy z 2017 r. Taryfy mają być zatwierdzane w drodze uchwały rady gminy. PGW “Wody Polskie” będą miały natomiast kompetencje do ingerencji w proces zatwierdzania taryf, tylko jeżeli będą one ustalane na poziomie znacznie wyższym od średniego w danym regionie wodnym. Ma to zapewnić ustawową ochronę interesów odbiorców przed nieuzasadnionym wzrostem cen.
Jeżeli zatem konkretny projekt taryfy przewidywać będzie wzrost cen i stawek opłat nowej taryfy dotyczącej odprowadzania ścieków lub zaopatrzenia w wodę o co najmniej 15 proc. ponad średnią stawek taryfy w danym regionie wodnym, obowiązującej w roku poprzednim, wtedy wymagane będzie uzyskanie stanowiska organu regulacyjnego, czyli PGW “Wody Polskie”.
Dodajmy też, że wysokość cen i stawek opłat taryfy dotyczącej zaopatrzenia w wodę dla każdego regionu wodnego obowiązującej w roku poprzednim ogłaszać będzie minister właściwy do spraw gospodarki wodnej, nie później niż do dnia 31 października każdego roku.
Komentarze (0)