Reklama

ad1a KUBOTA [03.03-02.04.25]

Na Północnej Obwodnicy Krakowa trwają testy automatycznych systemów bezpieczeństwa

Na Północnej Obwodnicy Krakowa trwają testy automatycznych systemów bezpieczeństwa
pap/jw
26.02.2025, o godz. 10:23
czas czytania: około 3 minut
0

Od środy do piątku potrwają testy automatycznych systemów bezpieczeństwa na nowej Północnej Obwodnicy Krakowa. Weryfikowane będą różne scenariusze, związane m.in. pojawieniem się na drodze pieszego, korkiem, czy cofaniem i jazdą pod prąd, dlatego pojawią się utrudnienia w ruchu.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1B Kubota [04.03-31.03.25]

Jak przekazał we wtorek Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), każdego dnia testy będą się zaczynać o godz. 10, po porannym szczycie komunikacyjnym, a kończyć przed szczytem popołudniowym. Testy będą prowadzone zarówno na drodze, jak i w tunelach.

Symulacje z zachowaniem środków ostrożności

– Będziemy prowadzili testy automatycznych systemów bezpieczeństwa. Weryfikowane będą różne scenariusze, m.in. te, które są możliwe do sprawdzenia tylko na udostępnionej do ruchu drodze – zapowiedział przedstawiciel GDDKiA.

Podczas testów sprawdzane będą reakcje systemów na takie niebezpieczne zdarzenia drogowe jak: pojawienie się na drodze pieszego, spowolnienie ruchu i korek, zatrzymanie pojazdu, cofanie i jazda pod prąd oraz sygnały o opadach deszczu, mgle i innych zjawiskach atmosferycznych.

GDDKiA podkreśla, że wszystkie symulacje będą prowadzone z zachowaniem niezbędnych środków ostrożności, dlatego też na drodze pojawią się zwężenia, przyczepki zabezpieczające i informacje o ograniczeniach prędkości.

W scenariuszu związanym z wtargnięciem na drogę pieszego, jego rolę odegra pracownik GDDKiA – odpowiednio ubrany i oznaczony. Z kolei do stworzenia korka wykorzystane będą samochody GDDKiA, a także wsparcie zwykłych kierowców. Pojazdy te będą jechały wolno trzema pasami ruchu, spowalniając ruch i powodując tworzenie się za nimi zatoru. System w ramach reakcji powinien m.in. wyświetlić odpowiednie ograniczenia prędkości, tak, aby samochody wolniej dojechały do zatoru, dając mu szansę na szybsze rozładowanie.

Północna Obwodnica Krakowa

Otwarta pod koniec grudnia ub.r. Północna Obwodnica Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 liczy 12,3 km długości i biegnie przez teren miasta wzdłuż jego północnych granic, a także przez gminy Wielka Wieś i Zielonki. Ma trzy pasy ruchu w każdym kierunku, ale obowiązuje na niej ograniczenie do 100 km/h. Zarządca dróg wprowadził je ze względów bezpieczeństwa, ponieważ z powodu ograniczeń terenowych trasa nie ma parametrów pozwalających na podróżowanie z wyższą prędkością.

W tunelach, ze względu na ich charakter (zakręty w tunelu w Zielonkach, bliskość węzła Batowice w przypadku obiektu w Dziekanowicach), wprowadzono ograniczenie do 80 km/h. Według GDDKiA S52 to jedyna obwodnica w Polsce, na której są dwa tunele – Zielonki (653 m) i Dziekanowice (496 m. Obwodnica łączy się z innymi drogami poprzez trzy węzły: Zielonki (z Trasą Wolbromską), Węgrzce (z Al. 29 Listopada) i Batowice (z Os. Piastów i Batowicami). Powstało też 20 km nowych dróg dojazdowych, które pozwalają na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości. Na trasie powstało 27 mostów, wiaduktów i estakad o łącznej długości prawie 1,9 km.

Budowa kosztowała ok. 1,4 mld zł, z czego 789,6 mln zł stanowiło unijne dofinansowanie ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Odcinek wybudowało konsorcjum Gulermak (lider), Gűlermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź.

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

ad1a forum komunikacji [26.02-14.04.25]

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

ad1d OPAKOWANIA webinar EIR [03.03-30.03.25]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2025