W sali kolumnowej trwa wspólne posiedzenie Komisji Finansów Publicznych, Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, które rozpatrują sprawozdanie Podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy – Prawo wodne (druk nr 1529, do przeczytania tutaj).
Warto zauważyć, że część przepisów – w przypadku przyjęcia ustawy w brzmieniu ustalonym przez Podkomisję – weszłaby w życie w dniu następującym po dniu ogłoszenia. Mowa tutaj m.in. o przepisach dotyczących ochrony wód przed azotanami, co wynika z konieczności implementacji przepisów Dyrektywy Rady z dnia 12 grudnia 1991 r. dotycząca ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego (91/676/EWG) (zmiany szczególnie istotne z punktu widzenia rolników). Ponadto, w dniu następującym po dniu ogłoszenia miałby wejść w życie znowelizowane przepisy ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków. Chodzi tutaj o zmiany kompetencyjne do wydawania aktów wykonawczych oraz zmiany dot. ochrony jakości wód. Wreszcie, zmiany w zakresie uzzw obejmują także komentowaną szeroko przez przedsiębiorstwa wod-kan nowelizację ustawy o zbiorowym w zakresie definicji ścieków. Ta ostatnia zmian jest szczególnie istotna z punktu widzenia losu prawnego dotychczasowych taryf, które uwzględniają opłatę za odprowadzanie deszczówki.
Inne przepisy, które miałyby wejść w życie niemalże niezwłocznie po przyjęciu ustawy Prawo wodne, dotyczą powołania pełnomocnika do spraw organizacji Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie. Innymi słowy, mimo że samo PGW Wody Polskie zaczęłoby funkcjonować od 1 stycznia 2018 r., to w ciągu 14 dni od ogłoszenia nowego Prawa Wodnego rozpocząłby się proces reorganizacji organów administracji właściwych w sprawach gospodarki wodnej. Chodzi tutaj m.in. o obowiązek opracowania i przekazania ministrowi właściwemu do spraw żeglugi śródlądowej przez Prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej oraz dyrektorów regionalnych zarządów gospodarki wodnej w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie Prawa wodnego wykazu pracowników regionalnych zarządów gospodarki wodnej, w którym wskażą zakresy czynności wykonywanych przez tych pracowników oraz zajmowane przez nich stanowiska.
Podobny obowiązek w zakresie przygotowania wykazu pracowników proponuje się nałożyć na starostów, a także marszałków województw oraz kierowników wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych realizujących zadania marszałków województw określone w aktualnym Prawie wodnym. W ich przypadku termin na opracowanie i przekazanie wykazu pracowników został jednak przedłużony do dnia wejścia w życie ustawy.
Niemniej jednak kolejne dni mogą jeszcze przynieść zmiany dotyczące kwestii szczegółowych, bowiem po rozpatrzeniu sprawozdania Podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy – Prawo wodne (druk nr 1529), projekt ustawy trafi na posiedzenie w Sejmie, więc mogą pojawić się kolejne zmiany jego w treści.
Mikołaj Maśliński, Kancelaria prawna SMM Legal
Komentarze (0)