Trwa łączone posiedzenie komisji sejmowych ws. Prawa wodnego

Trwa łączone posiedzenie komisji sejmowych ws. Prawa wodnego
gj
04.07.2017, o godz. 16:16
czas czytania: około 3 minut
0

Jeżeli projekt ustawy Prawo wodne zostałby przyjęty w brzmieniu wypracowanym w Podkomisji, to większość przepisów ustawy weszłaby w życie 1 stycznia 2018 r. Co to oznacza? O analizę opublikowanego sprawozdania z prac Podkomisji poprosiliśmy Mikołaja Maślińskiego z Kancelarii prawnej SMM Legal.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

W sali kolumnowej trwa wspólne posiedzenie Komisji Finansów Publicznych, Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, które rozpatrują sprawozdanie Podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy – Prawo wodne (druk nr 1529, do przeczytania tutaj).

Warto zauważyć, że część przepisów – w przypadku przyjęcia ustawy w brzmieniu ustalonym przez Podkomisję – weszłaby w życie w dniu następującym po dniu ogłoszenia. Mowa tutaj m.in. o przepisach dotyczących ochrony wód przed azotanami, co wynika z konieczności implementacji przepisów Dyrektywy Rady z dnia 12 grudnia 1991 r. dotycząca ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego (91/676/EWG) (zmiany szczególnie istotne z punktu widzenia rolników). Ponadto, w dniu następującym po dniu ogłoszenia miałby wejść w życie znowelizowane przepisy ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków. Chodzi tutaj o zmiany kompetencyjne do wydawania aktów wykonawczych oraz zmiany dot. ochrony jakości wód. Wreszcie, zmiany w zakresie uzzw obejmują także komentowaną szeroko przez przedsiębiorstwa wod-kan nowelizację ustawy o zbiorowym w zakresie definicji ścieków. Ta ostatnia zmian jest szczególnie istotna z punktu widzenia losu prawnego dotychczasowych taryf, które uwzględniają opłatę za odprowadzanie deszczówki.

Inne przepisy, które miałyby wejść w życie niemalże niezwłocznie po przyjęciu ustawy Prawo wodne, dotyczą powołania pełnomocnika do spraw organizacji Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie. Innymi słowy, mimo że samo PGW Wody Polskie zaczęłoby funkcjonować od 1 stycznia 2018 r., to w ciągu 14 dni od ogłoszenia nowego Prawa Wodnego rozpocząłby się proces reorganizacji organów administracji właściwych w sprawach gospodarki wodnej. Chodzi tutaj m.in. o obowiązek  opracowania i przekazania ministrowi właściwemu do spraw żeglugi śródlądowej przez Prezesa  Krajowego  Zarządu  Gospodarki  Wodnej  oraz  dyrektorów  regionalnych  zarządów gospodarki wodnej w  terminie  14  dni  od  dnia  wejścia  w  życie Prawa wodnego wykazu  pracowników  regionalnych  zarządów  gospodarki  wodnej,  w którym  wskażą  zakresy  czynności  wykonywanych  przez  tych  pracowników  oraz zajmowane przez nich stanowiska.

Podobny obowiązek w zakresie przygotowania wykazu pracowników proponuje się nałożyć na starostów, a także marszałków województw oraz kierowników wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych realizujących zadania marszałków województw określone w aktualnym Prawie wodnym. W ich przypadku termin na opracowanie i przekazanie wykazu pracowników został jednak przedłużony do dnia wejścia w życie ustawy.

Niemniej jednak kolejne dni mogą jeszcze przynieść zmiany dotyczące kwestii szczegółowych, bowiem po rozpatrzeniu sprawozdania Podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy – Prawo wodne (druk nr 1529), projekt ustawy trafi na posiedzenie w Sejmie, więc mogą pojawić się kolejne zmiany jego w treści.

Mikołaj Maśliński, Kancelaria prawna SMM Legal

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Woda i ścieki
css.php
Copyright © 2024