Po perturbacjach, rozstrzygnięciu przetargu, a potem wycofaniu się uprzednio wybranego wykonawcy, w Świnoujściu podpisano umowę na budowę tunelu łączącego dwie części miasta.

Podpisanie umowy, które nastąpiło w poniedziałek, 17 września miało uroczysty charakter. W wydarzeniu, śledzonym przez mieszkańców na telebimach ustawionych na jednym z placu miasta, uczestniczyli m.in. przedstawiciele rządu, z premierem na czele.

– Trzy pokolenia Świnoujścia, mieszkańców naszego miasta czekało na tę chwilę, na tę inwestycję – mówił prezydent miasta Janusz Żmurkiewicz.

MTP 300 x 250

Ultimatum od prezydenta

Przetarg na budowę tunelu pod Świną wygrało konsorcjum Astaldi i Ghella, a umowa miała zostać podpisana 5 lipca. Potem, na wniosek konsorcjum, termin przedłużono do 19 lipca. Sytuacja powtórzyła się, ale wtedy Astaldi zapowiadało, że do końca lipca będzie gotowe do podpisania umowy.

Zwycięzca przetargu nie zbuduje tunelu w Świnoujściu. Co zrobi miasto?

1 sierpnia miasto postawiło ultimatum i zapowiedziało, że jeśli firma nie wywiąże się z obietnicy do 3 sierpnia, zwróci się do innego potencjalnego wykonawcy. Dzień przed upływem tego terminu Astaldi wycofało się z realizacji, argumentując swoją decyzję rosnącymi kosztami robót i materiałów budowlanych. Miasto zatrzymało 10 mln zł wadium i wystąpiło do pozostałych uczestników przetargu z pytaniem o ewentualną chęć przejęcia inwestycji.

Nowy wykonawca

W pierwszej kolejności zwrócono się do konsorcjum firmy Porr Polska, Porr Bay GmbH, Gulermak i Energopol, które w pierwotnej wersji przedstawiło drugą najtańszą ofertę – ponad 793 mln zł (oferta Astaldi była warta 727 mln zł). Ostatecznie tunel ma kosztować 913 mln zł. Inwestycja jest w 85 proc. finansowana ze środków unijnych; resztę dołoży Świnoujście, które na utrzymanie przeprawy promowej przez Świnę wydaje 30 mln zł rocznie.

Drugi wykonawca mówi „tak”. Porr zbuduje tunel w Świnoujściu

Tunel w Świnoujściu to jedna z najważniejszych inwestycji dla tego miasta. Decyzja o jego  budowie zapadła w 2005 r. Do teraz (a także przez kolejne cztery lata, bo tyle czasu ma trwać inwestycja), w centrum miasta z przeprawy przez Świnę autem mogą korzystać jedynie mieszkańcy (z wyłączeniem godzin nocnych). Wszyscy pozostali muszą jechać do promu „Karsibór”.

Tunel w Świnoujściu będzie liczył 1,44 km i miał średnicę 12 m.

Źródło: radioszczecin.pl

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

Skomentuj