Jak informuje Urząd Miasta Krakowa miejscy radni przyjęli powyższe zmiany w uchwale dotyczącej Strefy Płatnego Parkowania
Na co pieniądze
– Zmiany polegają na przekazaniu wpływów pochodzących z opłat w 100 proc. na poprawę publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej, rowerowej lub zieleń i zadrzewienia w gminie. Dodatkowo zmianie ulegną stawki dla osób pozostawiających swoje samochody – czytamy w komunikacie Urzędu Miasta Kraków.
Przewidziano także podwyżki opłat parkingowych – o złotówkę. Zgodnie z przyjętymi poprawkami dla osób, które nie mieszkają w Krakowie opłata w podstrefie A za pierwszą godzinę wyniesie 9 zł, za drugą – 10 zł, a trzecią – 11 zł. W podstrefie B opłata ta wyniesie 8 zł za pierwszą, 9 zł za drugą i 10 zł za trzecią godzinę, a w podstrefie C odpowiednio: 7, 8 i 9 zł. Kolejne godziny będą kosztować tyle co pierwsza.
Dla kierowców, którzy posiadają Kartę Krakowską przewidziano zniżki. Strefa Płatnego parkowania będzie obowiązywała – tak, jak do tej pory – od poniedziałku do soboty w godz. 10.00-20.00.
Dlaczego warto
Niezależnie od miasta – podwyższanie opłat parkingowych budzi sprzeciw kierowców. Zasadnicze pytanie brzmi jednak: czy warto troszczyć się o to by miasta były przyjazne dla kierowców?
– W większości wypadków korzystają oni z aut wyłącznie z wygodnictwa. Z badań naukowych wynika, że większość aut tylko 5 proc. dobowego czasu są w ruchu, resztę spędzają bezczynnie stojąc na parkingach. W centrach miast to szczególnie poważny problem, bo ulice polskich śródmieść są wręcz zastawione autami. Warto coś z tym zrobić, podwyższać ceny tych miejsc, czemu moim zdanie powinny towarzyszyć obniżki cen komunikacji publicznej – mówi Tadeusz Kopta, ekspert Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji.
Sprzyjać to będzie zarówno estetyce i jakości przestrzeni miejskiej (pozbawionej nadmiaru aut), jak i racjonalizacji transportu miejskiego.
Komentarze (0)