Rozpoczęte w lipcu 2017 r. prace modernizacyjne linii średnicowej zakładają zastąpienie dwoma nowymi, 850-metrowymi estakadami nasypu ziemnego biegnącego przez centrum Krakowa, od ul. Kopernika do ul. Miodowej, i wybudowanie na nich czterech torów oraz powstanie nowych mostów na Wiśle, a także przystanków kolejowych Kraków Grzegórzki przy Hali Targowej i Kraków Złocień. Pierwsza z estakad została ukończona w lipcu zeszłego roku i od tego czasu poruszają się po niej pociągi.
Jak poinformował we wtorek Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych, budowa drugiej estakady jest zaawansowana – praktycznie gotowa jest betonowa konstrukcja pierwszej części, biegnącej wzdłuż ul. Blich. Wykonawca jesienią będzie mógł przystąpić tam do układania torów i montażu sieci trakcyjnej.
Na drugiej części estakady – od ul. Grzegórzeckiej do ul. Miodowej – prace przy betonowaniu jej konstrukcji są zaawansowane w 80 proc. Zgodnie z zapowiedziami, do końca roku wszystkie elementy betonowe estakady zostaną ukończone i rozpoczną się prace związane z montażem infrastruktury kolejowej.
W sumie PLK przebudowują 20 km torów. Po zakończeniu inwestycji pociągi pojadą po nich z prędkością 160 km/h, a w centrum Krakowa – 100 km/h. – Modernizacja krakowskiej linii średnicowej polega w dużej mierze na rozbudowie o dodatkowe dwie pary torów pomiędzy stacjami Kraków Główny i Kraków Płaszów, z przeznaczeniem głównie dla pociągów aglomeracyjnych. Dzięki temu znacznie się zwiększy przepustowość tej najważniejszej linii kolejowej w mieście, co pozwoli na uruchomienie dodatkowych pociągów regionalnych – wskazał Hamarnik.
Wartość inwestycji przekracza 1 mld zł, z czego unijne dofinansowanie wynosi 194,9 mln euro. Zakończenie całości prac planowane jest pod koniec 2021 r.
Komentarze (0)