Kraków. Znikają banery i inne nośniki reklam. To efekt wejścia w życie uchwały krajobrazowej [ZDJĘCIA]

Kraków. Znikają banery i inne nośniki reklam. To efekt wejścia w życie uchwały krajobrazowej [ZDJĘCIA]
04.07.2022, o godz. 10:23
czas czytania: około 6 minut
0

1 lipca zakończył się dwuletni okres na dostosowanie tablic i urządzeń reklamowych w oparciu o tzw. uchwałę krajobrazową w Krakowie. Do tego czasu przedsiębiorcy zainteresowani sytuowaniem reklam na terenie Krakowa byli zobowiązani sprawdzić jaka forma i gabaryt nośnika reklamowego są dozwolone w danej strefie. Nośniki, które nie spełniają wytycznych są usuwane z przestrzeni miejskiej.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Uchwała krajobrazowa dzieli miasto na trzy strefy i podobszary określające zasady sytuowania urządzeń reklamowych w Krakowie. Zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń wraz ze szczegółowym podziałem są dostępne tutaj.


Zachęcamy do zapoznania się z galerią zdjęć na końcu artykułu prezentującą efekty obowiązującej uchwały krajobrazowej.


 

Demontaż reklam odsłania miejsca, o których niektórzy nie mieli pojęcia

Obowiązująca od 1 lipca uchwała krajobrazowa, w założeniu przyczynia się do poprawy estetyki miejskiej i jest efektem oczekiwań mieszkańców. Okazuje się jednak, że nie zawsze widok, pojawiający się tuż po usunięciu reklam, jest zgodny z oczekiwaniami i wyobrażeniami. Miasto stara się możliwie jak najszybciej reagować na ewentualne nieuporządkowane przestrzenie.

Fot. Bogusław Świerzowski/krakow.pl

 

Zakończył się 2-letni okres dostosowawczy 

Uchwała krajobrazowa weszła w życie 1 lipca 2020 r. Od tego momentu badana była zgodność tablic i urządzeń reklamowych z przepisami uchwały, znajdujących się na terenie Krakowa. Równolegle prowadzono postępowania administracyjne odnośnie nałożenia w drodze decyzji kary pieniężnej oraz obowiązku dostosowania tablicy reklamowej lub urządzenia do wymogów uchwały albo ich usunięcia.

Postępowania, jakie zostały wszczęte po wejściu w życie uchwały dzielą się na dwa rodzaje: dla nośników umiejscowionych przed i po tym terminie.

W przypadku prowadzonych postępowań dotyczących nośników reklamowych zamontowanych przed 1 lipca 2020 r., właściciele reklam niezgodnych z uchwałą krajobrazową lub właściciele gruntu, na którym jest umiejscowiona taka reklama byli informowani, że mają czas na dostosowanie ich do wytycznych, zawartych w uchwale do końca obowiązywania okresu przejściowego, czyli do 1 lipca 2022 r. W takim przypadku nie były nakładane kary finansowe, jedynie właściciele reklam powiadamiani byli, że jeżeli to nie nastąpi w wyznaczonym czasie, wówczas dopiero będą nakładane sankcje wynikające z przepisów o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Dla nośników reklamowych, które zostały zamontowane po wejściu w życie uchwały, organ gromadzi dokumentację, w tym nakazuje właścicielowi reklamy przedstawienie dokumentów potwierdzających zgodność tej reklamy z zapisami uchwały.

Obecnie Wydział Architektury i Urbanistyki UMK prowadzi działania w celu weryfikacji istniejących urządzeń reklamowych i doinformowania inwestorów na temat niezgodnych parametrów reklam – informuje miasto.

Postępowanie administracyjne i kary pieniężne – to potencjalne konsekwencje niedostosowania się do uchwały krajobrazowej

Po 1 lipca 2022 r. należy liczyć się z postępowaniem administracyjnym, które może zakończyć się naliczeniem kar pieniężnych za każdy dzień trwania tego postępowania – aż do momentu dostosowania szyldu, tablicy reklamowej, urządzenia reklamowego lub jego usunięcia – informuje krakow.pl

Kara za 1mszyldu, tablicy reklamowej, urządzenia reklamowego niezgodnego z zapisami uchwały krajobrazowej to 122 zł dziennie (z odsetkami).

Dotychczas zakończono ponad 299 postępowań dotyczących badania legalności reklamy, 687 wciąż pozostaje w toku. Do tej pory, nie doszło do nałożenia żadnej kary pieniężnej.

ABC uchwały krajobrazowej

Co o reklamach w przestrzeni miasta sądzą mieszkańcy?

Co robi Miasto (rozmowa z Adamem Bik-Multanowskim, Zastępcą Dyrektora Wydziału Architektury i Urbanistyki w Urzędzie Miasta Krakowa)?

Jaką rolę pełnią aktywiści miejscy (rozmowa z przedstawicielem grupy Ładny Kraków)  w weryfikacji podejmowanych działań w tym zakresie?

Jakie działania podejmuje Zarząd Dróg Miasta Krakowa odpowiedzialny za przestrzeń w pasie drogowym (rozmowa z Miachałem Pyclikiem z ZDM Kraków)?

Co sądzi na temat działań Krakowa Jacek Szlak. redaktor naczelny serwisu marketingprzykawie.pl?

Zachęcamy do obejrzenia filmu przygotowanego przez tv krakow.pl.

Usunięto już ponad 1500 reklam w pasie drogowym

W wyniku działań Zarządu Dróg Miasta Krakowa (odpowiadającego za reklamy w pasie drogowym), od początku obowiązywania tzw. uchwały krajobrazowej – usunięto ponad 1500 reklam, a w drodze prowadzonych postępowań za nielegalne zajęcie pasa drogowego, interwencji, braku możliwości kontynuacji decyzji zezwalającej na zajęcie – liczba decyzji o odmowie zezwolenia na zajęcie pasa drogowego wyniosła 862.

Sprawdź swój szyld – zachęcają władze Krakowa

W portalu Elektronicznych Usług Publicznych Miasta Krakowa umieszczono kalkulator, który ma na celu ułatwienie stosowania tzw. uchwały krajobrazowej. Zawarte w nim pytania pozwalają:

  • określić typ nośnika reklamowego
  • przyporządkować jego lokalizację do konkretnej strefy wydzielonej w obszarze Miasta
  • przyporządkować nośnik do określonego w uchwale sposobu sytuowania na obiekcie budowlanym albo na totemie
  • sprawdzić parametry weryfikowanego szyldu przy uwzględnieniu innych koniecznych do weryfikacji danych.

Z kwestionariusza można korzystać na stronie internetowej peu.um.krakow.pl/szyldy. Dodatkowo z formularza można skorzystać poprzez link w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Krakowa.

Efekty obowiązującej uchwały krajobrazowej w Krakowie [GALERIA]

W trakcie weekendu tylko przy ul. Czarnowiejskiej i Armii Krajowej rozebrano 6 bilbordów firmy Stroer. Oto zlikwidowane bilbordowisko przy Lipińskiego/Brożka w Krakowie [fot. ŁADny Kraków]
Okolice Ronda 308. Dywizjonu [fot. ŁADny Kraków]
Skrzyżowanie Wrocławskiej z Aleją Kijowską [fot. ŁADny Kraków]
Złożona z 47 tablic reklamowa fortyfikacja przy Parku Zdrojowym Mateczny, była największym bilbordowiskiem w Krakowie. [fot. ŁADny Kraków]
Dzięki uchwale krajobrazowej z Krakowa praktycznie z dnia na dzień zniknęła zdecydowana większość wielkoformatowych siatek reklamowych. Rondo Mogilskie [fot. ŁADny Kraków]
Dzięki uchwale krajobrazowej z Krakowa praktycznie z dnia na dzień zniknęła zdecydowana większość wielkoformatowych siatek reklamowych. ul. Mogilska [fot. ŁADny Kraków]
Dzięki uchwale krajobrazowej z Krakowa praktycznie z dnia na dzień zniknęła zdecydowana większość wielkoformatowych siatek reklamowych. Nowy Kleparz, Herbewo [fot. ŁADny Kraków]
Dzięki uchwale krajobrazowej z Krakowa praktycznie z dnia na dzień zniknęła zdecydowana większość wielkoformatowych siatek reklamowych. Czarnowiejska [fot. ŁADny Kraków]
Dzięki uchwale krajobrazowej z Krakowa praktycznie z dnia na dzień zniknęła zdecydowana większość wielkoformatowych siatek reklamowych. Madalińskiego. Niebawem powinien rozpocząć się remont elewacji. [fot. ŁADny Kraków]
Dzięki uchwale krajobrazowej z Krakowa praktycznie z dnia na dzień zniknęła zdecydowana większość wielkoformatowych siatek reklamowych. Konopnickiej [fot. ŁADny Kraków]

Złożona z 47 tablic reklamowa fortyfikacja była największym bilbordowiskiem w Krakowie, potężniejszym nawet od Góry Borkowskiej.
Skrzyżowanie Wrocławskiej z Aleją Kijowską

 

 

 

źródło: krakow.pl  ŁADny Kraków

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024