Uchwała krajobrazowa dzieli miasto na trzy strefy i podobszary określające zasady sytuowania urządzeń reklamowych w Krakowie. Zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń wraz ze szczegółowym podziałem są dostępne tutaj.
Zachęcamy do zapoznania się z galerią zdjęć na końcu artykułu prezentującą efekty obowiązującej uchwały krajobrazowej.
Demontaż reklam odsłania miejsca, o których niektórzy nie mieli pojęcia
Obowiązująca od 1 lipca uchwała krajobrazowa, w założeniu przyczynia się do poprawy estetyki miejskiej i jest efektem oczekiwań mieszkańców. Okazuje się jednak, że nie zawsze widok, pojawiający się tuż po usunięciu reklam, jest zgodny z oczekiwaniami i wyobrażeniami. Miasto stara się możliwie jak najszybciej reagować na ewentualne nieuporządkowane przestrzenie.
Zakończył się 2-letni okres dostosowawczy
Uchwała krajobrazowa weszła w życie 1 lipca 2020 r. Od tego momentu badana była zgodność tablic i urządzeń reklamowych z przepisami uchwały, znajdujących się na terenie Krakowa. Równolegle prowadzono postępowania administracyjne odnośnie nałożenia w drodze decyzji kary pieniężnej oraz obowiązku dostosowania tablicy reklamowej lub urządzenia do wymogów uchwały albo ich usunięcia.
Postępowania, jakie zostały wszczęte po wejściu w życie uchwały dzielą się na dwa rodzaje: dla nośników umiejscowionych przed i po tym terminie.
W przypadku prowadzonych postępowań dotyczących nośników reklamowych zamontowanych przed 1 lipca 2020 r., właściciele reklam niezgodnych z uchwałą krajobrazową lub właściciele gruntu, na którym jest umiejscowiona taka reklama byli informowani, że mają czas na dostosowanie ich do wytycznych, zawartych w uchwale do końca obowiązywania okresu przejściowego, czyli do 1 lipca 2022 r. W takim przypadku nie były nakładane kary finansowe, jedynie właściciele reklam powiadamiani byli, że jeżeli to nie nastąpi w wyznaczonym czasie, wówczas dopiero będą nakładane sankcje wynikające z przepisów o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Dla nośników reklamowych, które zostały zamontowane po wejściu w życie uchwały, organ gromadzi dokumentację, w tym nakazuje właścicielowi reklamy przedstawienie dokumentów potwierdzających zgodność tej reklamy z zapisami uchwały.
Obecnie Wydział Architektury i Urbanistyki UMK prowadzi działania w celu weryfikacji istniejących urządzeń reklamowych i doinformowania inwestorów na temat niezgodnych parametrów reklam – informuje miasto.
Postępowanie administracyjne i kary pieniężne – to potencjalne konsekwencje niedostosowania się do uchwały krajobrazowej
Po 1 lipca 2022 r. należy liczyć się z postępowaniem administracyjnym, które może zakończyć się naliczeniem kar pieniężnych za każdy dzień trwania tego postępowania – aż do momentu dostosowania szyldu, tablicy reklamowej, urządzenia reklamowego lub jego usunięcia – informuje krakow.pl
Kara za 1m2 szyldu, tablicy reklamowej, urządzenia reklamowego niezgodnego z zapisami uchwały krajobrazowej to 122 zł dziennie (z odsetkami).
Dotychczas zakończono ponad 299 postępowań dotyczących badania legalności reklamy, 687 wciąż pozostaje w toku. Do tej pory, nie doszło do nałożenia żadnej kary pieniężnej.
ABC uchwały krajobrazowej
Co o reklamach w przestrzeni miasta sądzą mieszkańcy?
Co robi Miasto (rozmowa z Adamem Bik-Multanowskim, Zastępcą Dyrektora Wydziału Architektury i Urbanistyki w Urzędzie Miasta Krakowa)?
Jaką rolę pełnią aktywiści miejscy (rozmowa z przedstawicielem grupy Ładny Kraków) w weryfikacji podejmowanych działań w tym zakresie?
Jakie działania podejmuje Zarząd Dróg Miasta Krakowa odpowiedzialny za przestrzeń w pasie drogowym (rozmowa z Miachałem Pyclikiem z ZDM Kraków)?
Co sądzi na temat działań Krakowa Jacek Szlak. redaktor naczelny serwisu marketingprzykawie.pl?
Zachęcamy do obejrzenia filmu przygotowanego przez tv krakow.pl.
Usunięto już ponad 1500 reklam w pasie drogowym
W wyniku działań Zarządu Dróg Miasta Krakowa (odpowiadającego za reklamy w pasie drogowym), od początku obowiązywania tzw. uchwały krajobrazowej – usunięto ponad 1500 reklam, a w drodze prowadzonych postępowań za nielegalne zajęcie pasa drogowego, interwencji, braku możliwości kontynuacji decyzji zezwalającej na zajęcie – liczba decyzji o odmowie zezwolenia na zajęcie pasa drogowego wyniosła 862.
Sprawdź swój szyld – zachęcają władze Krakowa
W portalu Elektronicznych Usług Publicznych Miasta Krakowa umieszczono kalkulator, który ma na celu ułatwienie stosowania tzw. uchwały krajobrazowej. Zawarte w nim pytania pozwalają:
- określić typ nośnika reklamowego
- przyporządkować jego lokalizację do konkretnej strefy wydzielonej w obszarze Miasta
- przyporządkować nośnik do określonego w uchwale sposobu sytuowania na obiekcie budowlanym albo na totemie
- sprawdzić parametry weryfikowanego szyldu przy uwzględnieniu innych koniecznych do weryfikacji danych.
Z kwestionariusza można korzystać na stronie internetowej peu.um.krakow.pl/szyldy. Dodatkowo z formularza można skorzystać poprzez link w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Krakowa.
Efekty obowiązującej uchwały krajobrazowej w Krakowie [GALERIA]
źródło: krakow.pl ŁADny Kraków
Komentarze (0)