1 / 2

Trwają przygotowania do programu “Łódzkie szkoły dla klimatu. Lokalne działania adaptacyjne.”. Dzięki projektowi w ponad 100 łódzkich szkołach powstać mają ogrody deszczowe, parklety i zbiorniki na wodę deszczową. Opracowany ma być również program edukacji ekologicznej dla wszystkich szkół.

Partner z Norwegii ma pomóc stworzyć w Łodzi ponad setkę ogrodów deszczowych. Uczniowie nie tylko nauczą się je budować, ale przez trzy lata będą zgłębiali wiedzę o globalnych zmianach klimatu. W tym roku ruszają przygotowania, a w przyszłym ma wystartować program „Łódzkie szkoły dla klimatu. Lokalne działania adaptacyjne.”

– To pierwszy i najambitniejszy tego typu projekt, który ma być realizowany w Polsce, dlatego liczymy na pozytywną ocenę naszego wniosku przez ministra klimatu. Program będzie miał niespotykaną dotąd skalę: obejmie większość uczniów łódzkich szkół. Łączymy w nim nie tylko tzw. miękkie działania, czyli edukację, ale też inwestycje, których efekty zostaną w szkołach na lata – mówi Maciej Riemer, dyrektor Departamentu Ekologii i Klimatu w UM Łódź.

Ogrody deszczowe, parklety edukacyjne, szkolenia i warsztaty

Wartość projektu to 3,4 mln zł, która w całości może zostać sfinansowana z Funduszy Norweskich. Projekt będzie realizowany w latach 2021-2024.

– W pierwszym, inwestycyjnym filarze na terenie ponad 100 szkół powstaną ogrody deszczowe, podłączymy do rur spustowych beczki do gromadzenia deszczówki, a także stworzymy parklety edukacyjne, czyli aranżację terenu zieleni połączoną z elementami edukacji ekologicznej i miejscem odpoczynku dla uczniów – mówi Agnieszka Pietrzak, koordynująca projekt, kierownik Oddziału Edukacji i Promocji Ekologicznej w Wydziale Kształtowania Środowiska UM Łódź. – W drugim filarze, edukacyjnym, w latach 2021-2023 organizowane będą szkolenia, warsztaty i konferencje dla nauczycieli, które docelowo pozwolą uruchomić pilotażowy program edukacji ekologicznej – dodaje Agnieszka Pietrzak.

Co istotne, partnerem projektu jest agencja z Norwegii, która specjalizuje się w nowoczesnych metodach edukacji oraz lokalna fundacja „Źródła” z 20-letnim doświadczeniem w edukacji ekologicznej. Dlatego też system nauczania ma korzystać ze sprawdzonych i efektywnych skandynawskich rozwiązań. Program edukacji ma zostać skonsultowany nie tylko z nauczycielami i pedagogami, ale także uczniami, by jego formuła, jak najlepiej spełniała oczekiwania młodych ludzi. Kompleksowy, spójny program ma ruszyć w latach 2023-2024.

Eventy dla uczniów i ich rodzin

Dodatkowym atutem przygotowanego przez urzędników projektu jest element łączący oba filary i znacznie poszerzający grupę interesariuszy projektu. W każdej
z ponad 100 placówek mają zostać zorganizowane tzw. „EKO Drzwi Otwarte”, czyli eventy skierowane do rodzin uczniów i mieszkańców z bezpośredniego sąsiedztwa szkół. Podczas tych wydarzeń, zaprezentowane zostaną dobre praktyki w zakresie postaw proekologicznych, modelowe rozwiązania w postaci ogrodów deszczowych oraz nawiązana zostanie międzypokoleniowa edukacja ekologiczna.

Jeden z beneficjentów projektu, dyrektor Zofia Wrześniewska z Zespołu Szkół Gastronomicznych w Łodzi wskazuje, że dzięki proponowanym rozwiązaniom na terenie szkoły powstaną nie tylko nowatorskie rozwiązania służące uczniom, ale znacznie zostanie poszerzony zakres praktycznej wiedzy ekologicznej, która w łódzkim gastronomiku jest coraz większa, dzięki chociażby promocji idei zero waste w gastronomii.

Czytaj więcej

Skomentuj