Ulica Krucza w obecnej formie powstała w latach 50. jako główna oś nowej socrealistycznej dzielnicy centralnej. Mimo niewielkiego znaczenia komunikacyjnego, ma szerokość 30-40 metrów. Znaczną część zajmuje jezdnia z czterema, a niekiedy nawet pięcioma, pasami ruchu. Samochody zajmują też miejsce po obu stronach jezdni, parkując skośnie w zatokach i na chodnikach.
„Tak szeroka jezdnia staje się zbędna w obliczu trwającej przebudowy tzw. placu Pięciu Rogów. Ruch samochodowy na Kruczej od momentu rozpoczęcia tej inwestycji znacznie spadł. Było to do przewidzenia – analizy ruchu wykonane przed przebudową placu wskazywały że przyczyni się ona do zmniejszenia liczby aut na Kruczej aż o 1000 pojazdów na godzinę” – wyjaśnia Marzena Wojewódzka z wydziału prasowego stołecznego ratusza.
Konsekwencją zmian u zbiegu Kruczej z Chmielną będzie przebudowa tej pierwszej. „Zostanie jej nadany zdecydowanie śródmiejski charakter, zmieni się na wzór barcelońskiej La Rambli” – zapowiada Wojewódzka.
Środek jezdni zajmie szeroki pieszy pasaż, zacieniony wysokimi szpalerami drzew. Ruch samochodów zostanie uspokojony, pojawią się udogodnienia dla rowerzystów.
Ulica Krucza ma stać się – jak zapowiada ratusz – „przestrzenią przyjazną dla wszystkich i miejscem sprzyjającym rozwojowi usług i gastronomii”. Powstaną na niej też dodatkowe przejścia dla pieszych, infrastruktura rowerowa i zieleń.
Warszawa: ulica Chmielna ma być pełna zieleni i miejsc do wypoczynku
Analiza ruchu
Dokładny projekt przebudowy ulicy poprzedzi obszarowa analiza ruchu, która będzie polegała na przeprowadzeniu pomiarów na wszystkich skrzyżowaniach na wspomnianym odcinku, a następnie na makrosymulacji ruchu.
Pomiary zostaną przeprowadzone jesienią (trzykrotnie w danej lokalizacji, w dwóch szczytach komunikacyjnych, czyli w godzinach 7-9 i 15-17). Pokażą też ile samochodów jeździ w miejscu badań. Makrosymulacja pozwoli sprawdzić, jak jeden i drugi wariant planowanej inwestycji wpłynie na ruch na ul. Kruczej oraz jej najbliższe otoczenie.
„Przetarg na badania ruchu powinien zostać rozstrzygnięty jeszcze w wakacje, aby wyłoniony wykonawca rozpoczął prace w terenie we wrześniu” – podkreśla Marzena Wojewódzka.
Analiza ma być gotowa do końca roku. Dzięki temu już na początku 2022 r. będzie można szukać projektanta tej przebudowy.
Nowe centrum Warszawy. Czy Marszałkowska w zmieni się w zieloną aleję?
Nowe Centrum Warszawy
Krucza to jeden z elementów tzw. Nowego Centrum Warszawy, czyli planu na przemianę centralnych ulic stolicy, która mają nabrać charakteru zrównoważonej przestrzeni miejskiej.
W zeszłym roku przebudowano al. Jana Pawła II i rondo Czterdziestolatka. Obecnie prace trwają na placu Pięciu Rogów i zachodniej części centralnego odcinka ul. Marszałkowskiej. Trwa również budowa Muzeum Sztuki Nowoczesnej w pobliżu Pałacu Kultury.
Do końca roku zmiany przejdzie rondo Dmowskiego, a docelowo, w ciągu kilku najbliższych lat, w koordynacji z PKP PLK, które będą remontować tunel średnicowy, przebudujemy Aleje Jerozolimskie. Wcześniej nowego charakteru nabierze Marszałkowska od pl. Konstytucji do pl. Bankowego, a także okolice pl. Trzech Krzyży. W planach jest też przebudowa placu przed Pałacem Kultury (tzw. Placu Centralnego). Ostatnio wyłoniono również zwycięzców konkursu na przebudowę okolic ulicy Chmielnej. W zeszłym tygodniu ogłoszono także konkurs na zagospodarowanie okolic ulic Złotej oraz Zgoda.
Jak zapowiada ratusz, w każdej z tych lokalizacji zmiany zakładają utworzenie przestrzeni wygodnej i przyjaznej dla pieszych i lokalnych przedsiębiorców, w tym uzupełnienie brakujących przejść w poziomie ulicy, kompleksowe sadzenie zieleni, budowę brakującej infrastruktury rowerowej, priorytet dla transportu publicznego i wyznaczanie miejsc parkingowych przy jezdni.
Komentarze (0)