Mobilna aplikacja obejmie 30 tys. miejsc postojowych. Będzie to jeden z pierwszych takich systemów na świecie. Zarząd dróg miejskich w Warszawie właśnie ogłosił dialog konkurencyjny na wprowadzenie systemu informacji parkingowej.

Projekt będzie realizowany dzięki dotacji unijnej w wysokości 17 mln zł na uruchomienie i obsługę systemu w latach 2020-2026. Dofinansowanie zakłada ok. 10 tys. miejsc w systemie, jednak decyzją Rady m.st. Warszawy projekt ma objąć łącznie 30 tys. punktów postojowych Pozostałe środki uwzględniono w budżecie miasta na kolejne lata.

W systemie znajdzie się mapa wolnych miejsc postojowych w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN). Z kolei specjalne czujniki lub kamery będą sprawdzać czy w danym punkcie znajduje się pojazd. Kierowcy za pomocą mobilnej aplikacji szybko sprawdzą najlepszą trasę oraz zapłacą za parkowanie.

W celu realizacji projektu konieczne będzie zmapowanie wszystkich ulic i wyposażenie ich w urządzenia monitorujące. Wyzwaniem będzie zapewnienie bieżącej aktualizacji danych przekazywanych mieszkańcom. W ciągu roku w samym centrum organizacja ruchu zmienia się kilkaset razy, czasowo bądź na stałe, dlatego wraz z systemem powstanie cyfrowa baza danych, aktualizowana w czasie rzeczywistym. W aplikacji uwzględnione zostaną remonty i czasowo zamknięte ulice.

Testy czujników w miejskich warunkach były już przeprowadzane w latach 2016-2017 i potwierdziły skuteczność urządzeń. Warszawscy drogowcy przeprowadzili następnie dialog techniczny z potencjalnymi dostawcami sprzętu. Na tej podstawie miasto wystąpiło o przyznanie dotacji unijnej na realizację projektu.

Na podstawie sugestii przedsiębiorców zostanie opracowany ostateczny zakres projektu. Następnie wykonawcy zostaną zaproszeni do składania ofert. W planach firma będzie wyłoniona pod koniec tego roku. Realizacja projektu, obejmująca zaprojektowanie i aplikacji, przygotowanie bazy danych oraz zakup i montaż sprzętu w całej strefie, może potrwać około dwa lata.

Dynamicznej informacja parkingowa zapewni m.in. poprawę ruchu komunikacyjnego w centrum co z pewnością wpłynie tez na mniejsza emisję szkodliwych substancji. Obecnie tzw. auta krążące to 20-30 proc. ruchu w centrum stolicy.

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

Skomentuj