Obecnie umowy z dofinansowaniem z Funduszu Przewozów Autobusowych o Charakterze Użyteczności Publicznej zawierane są co roku. Utrudnia to planowanie stabilnych sieci połączeń komunikacyjnych.
Zmiany w prawie zamówień publicznych
Planowane są zmiany zmiany zarówno w ustawie o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, jak i prawie zamówień publicznych. Rozpoczniemy w ciągu najbliższego czasu uzgodnienia międzyresortowe i konsultacje społeczne. – Najważniejsza zmiana dotyczy możliwości tworzenia umów wieloletnich między wojewodą a organizatorem, ale również między organizatorem i operatorem, który świadczy usługi komunikacyjne – powiedział Weber na posiedzeniu sejmowych komisji Infrastruktury oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.
Zdaniem wiceministra umowy wieloletnie zapewnią stabilność finansowania dla firmy przewozowej, co może ułatwić operatorowi inwestowanie w tabor. Według Webera ta zmiana powinna zostać wdrożona jeszcze w tej kadencji parlamentu.
Przeciw wykluczeniu komunikacyjnemu
Fundusz Przewozów Autobusowych o Charakterze Użyteczności Publicznej jest państwowym funduszem celowym. Jego celem jest zapewnienie dostępności autobusowego publicznego transportu zbiorowego na terenach, gdzie dotychczas nie było to możliwe z uwagi na niewystarczający poziom środków finansowych jednostek samorządu terytorialnego.
Wprowadzone regulacje mają przeciwdziałać wykluczeniu transportowemu mieszkańców niewielkich miejscowości poprzez dofinansowanie autobusowego publicznego transportu zbiorowego.
Jak poinformował Weber, na rok 2023 zaplanowano 800 mln zł na dofinansowanie zadań własnych organizatorów dotyczących zapewnienia funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Na początku tego roku blisko 5 tys. linii komunikacyjnych objęto różnymi formami wsparcia.
Komentarze (0)