Program koncentruje się na wsparciu zarówno prac badawczo-rozwojowych jak i komercjalizacji innowacyjnych rozwiązań i technologii różnych rodzajów jednostek transportowych napędzanych wodorem, które przyczynią się do rozwoju danej branży oraz zwiększenia potencjału gospodarczego Polski.
Budżet na realizację celu programu wynosi ponad 1,19 mld zł. Dla bezzwrotnych form finansowania: 493 mln zł, a dla zwrotnych: 700 mln zł. Planowany okres realizacji programu to lata 2023-2026, z terminem wnioskowania określonym w ogłoszeniu naboru.
Wsparcie może być udzielone w formie dotacji lub pożyczki, z intensywnością dofinansowania zależną od rodzaju wniosku. Wnioskodawcy mogą być przedsiębiorcami lub jednostkami naukowymi.
Cele programu
Celem programu jest wsparcie innowacyjnych jednostek transportowych napędzanych wodorem, zgodnie z celami określonymi w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności KPO.
Przedsięwzięcia mogą dotyczyć budowy nowych jednostek zasilanych wodorem lub modernizacji istniejących, z maksymalną kwotą dotacji do 150 mln zł. Ważnym kryterium oceny projektów jest potencjał uniknięcia emisji CO2 i innych gazów cieplarnianych, szacowany na podstawie planowanej zastępczości jednostek napędzanych wodorem.
Program ma na celu promowanie technologii wodorowych oraz zastosowanie ich w praktyce, z zachowaniem dbałości o środowisko. Dofinansowanie może być kluczowe dla rozwoju tej branży w Polsce i osiągnięcia celów związanych z zrównoważonym rozwojem.
Wartość efektów ekologicznych projektów będzie dokładnie oceniona podczas procesu selekcji wniosków. Program stanowi ważny krok w kierunku rozwijania innowacyjnych rozwiązań transportowych opartych na wodzie i wspiera cele związane z zieloną transformacją gospodarki.
Nie dla wszystkich
Z programu mogą skorzystać przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy z 6 marca 2018 r. z późn. zm. Prawo przedsiębiorców (t.j.: Dz. U. z 2021 r. poz. 162 ). Warunkiem udzielenia dofinansowania jest posiadanie w momencie wypłaty dofinansowania zakładu lub oddziału w Rzeczypospolitej Polskiej;
Jednostki sklasyfikowane w systemie szkolnictwa wyższego i nauki w art. 7 ust.1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j.: Dz.U. z 2023 r., poz. 742), prowadzące działalność naukową w myśl tej ustawy.
Cel szczegółowy zostanie spełniony jeśli jednostki transportowe powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą przeznaczone do transportu paliw kopalnych.
Program przyczyni się do osiągnięcia celów ramowych określonych w działaniu B2.1.1 w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) a także Polskiej strategii wodorowej do roku 2030 z perspektywą do 2040 r.
Źródło: NFOŚiGW
Komentarze (0)