Prace nad prototypowymi magazynami energii, do których budowy wykorzystane zostaną wyeksploatowane baterie z autobusów elektrycznych, rozpoczął koncern Tauron przy współpracy m.in. z Solarisem.

Celem projektu badawczego Second Life ESS (Energy Storage System), realizowanego przez koncern Tauron przy współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, Solaris Bus & Coach oraz Impact Clean Power Technology, jest ponowne wykorzystanie ogniw litowo-jonowych używanych wcześniej w pojazdach transportu miejskiego. Choć z czasem takie akumulatory nie są już wystarczające do zasilania pojazdów, mogą jeszcze przez wiele lat służyć jako stacjonarne magazyny energii.

– Magazyny budowane z wykorzystaniem ogniw będą stanowić istotny element inteligentnej infrastruktury elektroenergetycznej. Łączą bowiem wytwarzanie energii w lokalnych mikroźródłach prosumenckich lub małych źródłach fotowoltaicznych z jej przechowywaniem i dostarczaniem do końcowego odbiorcy – wyjaśnił wiceprezes Tauronu ds. zarządzania majątkiem Jerzy Topolski. – Lokalne, rozproszone bateryjne magazyny energii mogą być elementem stabilizującym pracę sieci elektroenergetycznych, szczególnie w sieciach niskich napięć, w których udział energii z niestabilnych źródeł OZE nieustannie rośnie. W ten sposób mogą one wspierać rozwój elektromobilności czy klastrów energii i wpływać na jakość dostarczanej energii elektrycznej.

W projekcie Second Life Solaris przekaże na potrzeby budowy prototypowego magazynu baterie o łącznej pojemności energii 160 kWh. Wcześniej akumulatory były wykorzystywane w jednym z autobusów elektrycznych Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Jaworznie (Śląskie).

– Baterie wraz z upływem czasu i w wyniku eksploatacji tracą część swojej pojemności. W uproszczeniu można przyjąć, że zużyta bateria w autobusie elektrycznym ma jej poniżej 80 proc. Wciąż jednak może być doskonałym magazynem energii elektrycznej w aplikacjach stacjonarnych – powiedział dyrektor biura rozwoju Solarisa Łukasz Chełchowski.

Innym miejscem zastosowania tego typu rozwiązań mogą być ładowarki samochodów elektrycznych, inteligentna infrastruktura energetyczna użytkownika biznesowego (np. jako zasilanie uzupełniające lub awaryjne) lub rozwiązania sieciowe wspierające Operatora Systemu Dystrybucyjnego (OSD).

Czytaj więcej

Skomentuj