Zyska przypomniał, że program priorytetowy “Zielony transport publiczny” to inicjatywa ministra klimatu i środowiska realizowana we współpracy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który jest operatorem programu.
“Zielony transport publiczny” jest adresowany do jednostek samorządu terytorialnego i operatorów transportu publicznego, takich jak komunalne przedsiębiorstwa transportowe.
– Druga edycja programu wystartuje 1 września, a nabór wniosków potrwa do 20 grudnia 2021 r. – poinformował wiceminister Zyska.
Wyjaśnił również, że druga edycja będzie różniła się od pierwszej tym, że będzie realizowana w trybie konkursowym.
– Ma to związek z przeznaczeniem na ten cel środków wpisanych do Krajowego Planu Odbudowy, które są przeznaczone na rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego i obniżenie emisyjności gospodarki w tym sektorze – dodał.
Zyska poinformował, że na nową edycję programu zarezerwowano 1,2 mld zł: 1 mld zł na dotacje oraz 200 mln zł na niskooprocentowane pożyczki.
– W nowej edycji gminy będą mogły uzyskać dofinansowanie na poziomie od 20 proc. do 80 proc. wartości zakupu bądź leasingu zeroemisyjnych pojazdów. Będziemy również wspierać finansowo budowę infrastruktury ładowania autobusów energią elektryczną i tankowania wodorem – przekazał wiceszef MKiŚ.
Dodał, że utrzymany zostanie górny próg 90 proc. wartości dofinansowania zakupu autobusów wodorowych. W przypadku infrastruktury, jeśli będzie ona przeznaczona do ładowania wyłącznie miejskich autobusów, będzie można liczyć na 25 proc. wsparcia. Jeśli stacja będzie ogólnodostępna, wsparcie będzie wyższe – 50 proc.
– Sposób finansowania będzie uzależniony od wielkości gminy, liczby mieszkańców oraz rodzaju funkcjonującego transportu publicznego. W konkursie będziemy brać pod uwagę szereg okoliczności, które będą szczegółowo analizowane. Opracowaliśmy jasny algorytm, dzięki któremu włodarze gmin będą mogli ustalić wysokość wsparcia, na jakie mogą liczyć – wyjaśnił wiceszef MKiŚ. Dodał, że według pierwszych wyliczeń, dzięki uruchomieniu drugiej edycji programu flota zeroemisyjnego transportu w Polsce może powiększyć się o 760 autobusów.
Pod koniec stycznia br. zakończył się nabór w pierwszej edycji programu “Zielony transport publiczny”. Skończył się on w niecały miesiąc z powodu wykorzystania dostępnej puli środków. Ministerstwo informowało wówczas, że wnioski złożyły 33 miasta z 14 województw, które zakontraktowały 431 zeroemisyjnych autobusów, w tym 102 z napędem wodorowym.
Komentarze (0)